Byt till Impact Loop Europe
x

Slutsåld produkt minskade omsättningen – nu satsar Mimbly med ny hårdvara: "La fokus på utveckling"

Isabella Palmgren, vd och medgrundare av Mimbly: Foto Natalie Waller.

Deras hårdvara sätts på tvättmaskinen – sen sparas både vatten och mikroplaster fångas upp. Med en ny produkt precis lanserad på marknaden siktar Mimbly nu mot lönsamhet – efter ett år med tappad omsättning.<br><br>“Vi säljer mer via återförsäljare nu", säger grundaren och vd:n Isabella Palmgren till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Bolaget grundades 2017 och har omskrivits flera gånger av Impact Loop – bland annat när de tagit in 16 miljoner kronor – två gånger om. Först 2023, och sedan förra året.

Affärsidén bygger på att spara vatten när man tvättar med tvättmaskin – dels med en hårdvara som placeras på tvättmaskinen men också en mjukvara som läser av data och analyserar.

Bolaget jobbar med en B2B-modell med kunder ‍som fastighetsägare och hotell, och bland ägarna finns aktörer som finska riskkapitalbolaget Polttina, GU Ventures och Länsförsäkringar.

"Vi har sparat nästan 3 miljoner liter vatten och vi har gjort lite över 170 000 tvättar med våra kunder. Sen upptäcker man såklart saker hela tiden som man vill föra in i nästa version, men vi försöker komma ner i pris med produkten för att kunna erbjuda att fler kunder kan köpa", sa grundaren och vd:n Isabella Palmgren till Impact Loop förra året.

Och faktum är att nästa version hon nämnde då numera – sedan i våras – finns på marknaden. När Impact Loop läser det nya bokslutet för 2024 framgår att den första varianten av “Mimbox”, som den kallas, slutade tillverkas under fjolåret.

Det förklarar också varför bolaget tappat en hel del i nettoomsättning – från 6,4 miljoner 2023 till 3,4 miljoner 2024

“Inför lanseringen av Mimbox 2 under 2025 upphörde leveranser av befintlig produkt, vilket tillfälligt minskade omsättningen jämfört med 2023. Bolaget har fortsatt att investera i produktutveckling”, skriver bolaget i bokslutet.

När vi ringer upp Isabella Palmgren bekräftar hon att det är precis så det har gått till.

“Den har sålt slut och det är därför som det blev ett sämre resultat. Vi tillverkade bara ett visst antal och la fokus på utveckling av den nya versionen, som tog lite längre tid än vad vi kanske hade tänkt”, säger Isabella Palmgren till Impact Loop.

Ny säljstrategi

Samtidigt gjorde bolaget en fortsatt förlust, men en mindre sådan än 2023. Ett minus på 10,2 miljoner är cirka 7 miljoner bättre än året innan. Enligt bokslutet har de dragit ner på personalkostnaderna – men även gjort om säljstrategin.

“Vi säljer mer via återförsäljare nu som Elon och Miele vilket är en stor kvalitetsstämpel, även om vi fortfarande säljer själva till ett antal nyckelkunder”, säger Isabella Palmgren.

Strategin nu är tudelad – dels ta in mer kapital (en process som pågår) och dels börja sälja den uppdaterade “boxen” på allvar.

“Vi har många kunder redan och har bevisat att det här funkar. Nu satsar vi på den nya produkten som bland annat kan användas på tre maskiner samtidigt istället för två och har en mjukvara med mycket mer data som vi samlat på oss, vilket gör att den kan analysera mycket mer”, säger Isabella Palmgren.

Nu är ambitionen att bli lönsamma – och det ganska snart.

“Siktet är ställt på att vara där i slutet av nästa år”, säger Isabella Palmgren.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs för 49 kr hela sommaren

Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs för 49 kr hela sommaren

Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: