Norrskens Nina Wenström om nya uppdraget: "Impact är sexigt – det är kreatörens roll att förklara det"
Nina Wenström kliver upp som kreativ chef på impact-hubben Norrsken efter fem år i organisationen. <br><br>"Kommunikation och varumärkesarbete kommer aldrig att rädda världen, Men det kan hjälpa rätt saker att bli sedda, förstådda och finansierade", säger hon till Impact Loop.<br>
.png)
Efter att ha arbetat på Norrsken som designer i fem år tar Nina Wenström nu steget upp till kreativ chef, eller creative director som stiftelsen själv kallar det.
"Det känns supernaturligt att ta nästa steg", säger Nina Wenström till Impact Loop på telefon från Bryssel där Norrsken inviger sitt nya kontor.
Hon började på bolaget som designer 2020. Då hade Norrskens stiftelse ett kontor i Stockholm och en investeringsfond. Idag sträcker sig organisationen över fem kontor och fem fonder globalt – en tillväxt som Nina Wenström själv varit med och format.
[split-article-here]
"Min roll har fått växa i takt med Norrsken. Nu leder jag Norrskens kreativa riktning globalt så att varje uttryck av det känns relevant, skarpt och sant gentemot det vi står för idag", säger hon.
Som kreativ chef kommer Nina Wenström arbeta tillsammans med Daniel Goldberg i marknadsteamet och göra globala events, digital marknadsföring och sköta Norrskens sajt.
Det nya uppdraget handlar om mer än bara kommunikation – utan att skapa ett uttryck som känns konsekvent, relevant och vasst.
Många drar in på kommunikation i tuffa ekonomiska tider – varför satsar Norrsken på en kreativ chef nu?
"Problemen blir ju inte mindre för att konjunkturen svajar eller makrotrender pekar åt fel håll. Heller inte det faktum att det finns tusentals människor som just nu dedikerar sina karriärer till att lösa dem. Under min tid har Norrsken vuxit från ett hus i Stockholm till en global plattform för precis de här människorna", säger hon och fortsätter:
"Impact är sexigt, och det är kreatörens roll att förklara det. Kommunikation och varumärkesarbete kommer aldrig att rädda världen, Men det kan hjälpa rätt saker att bli sedda, förstådda och finansierade. Vi kreatörer och kommunikatörer sitter på förmågan att kunna göra något sexigt. Rikta om spotlights. Belysa ämnen. Jag tycker nog att det ligger ett ansvar i att förvalta den kompetensen med vördnad".
Läs också om Norrskens nya drag för att hjälpa Northvolt-talanger som vill starta nytt.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Just nu: Spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och gå med i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Just nu: Spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och gå med i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups