Matjätten byter förpackning till köttfärsen för att banta bort 100 ton plast
Axfood minskar plastanvändningen med över 100 ton per år genom att byta förpackningar för sitt varumärke Garants köttfärs. <br>"Det här är ett stort steg framåt", säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab som driver och utvecklar Axfoodkoncernens sortiment.
.png)
Axfood ska banta bort plasten från den köttsfärs som säljs under det egna varumärket Garant. All köttfärs i mindre förpackningar övergår från vanlig plast till så kallad flowpack, en tunn skyddande plastfilm som formas runt produkten.
Bytet innebär enligt bolagets siffror att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år. För varje förpackning minskas mängden plast med 68 procent.
"Det här är ett stort steg framåt i våra ambitioner att minska förpackningarnas klimatavtryck samtidigt som vi gör det smidigare för kunderna genom att plasten tar mindre plats och är lättare att materialåtervinna", säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Axfoods logistik- och inköpsbolag Dagab i en kommentar.
Den nya förpackningslösningen omfattar samtliga Garants köttfärser som väger upp till 500 gram. I höstas genomfördes motsvarande förändring för alla ekologiska färser, något som enligt Axfood mottogs positivt av kunderna.
Plastbesparingen är ett steg i riktning mot Axfoods mål att minska plastanvändningen med minst 25 procent till 2025. Koncernen siktar också på att alla förpackningar ska vara återvinningsbara 2030.
Axfood har tidigare genomfört flera plastbantnings-initiativ. Över 10 ton plast sparades genom att minska storleken på påsen för Garants orientbröd, medan ett förpackningsbyte från tråg till påse för Garants köttbullar minskade plastanvändningen med närmare 10 ton, enligt bolaget.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups