Lämnade hajpade impact-bolaget – nu startar batteriexperten eget
Efter ett och ett halvt år som teknikchef lämnade Lisa Åkerlund i juni batteri-startupen Rivus. Nu står det klart vad hon ska göra härnäst: eget konsultbolag. <br><br>Impact Loop har pratat med henne om beslutet att lämna Rivus, luckorna på konsultmarknaden och hennes första stora uppdrag.

När vi i maj listade 150 teknikledare som gör impact 2025 var Lisa Åkerlund ett självklart namn på listan. Då som teknikchef på Rivus, impact-bolaget som utvecklar avancerade batterilösningar med särskilt fokus på hållbara energisystem. Men i juni lämnade hon det skeppet.
"Jag kände att min kompetens kunde göra större nytta på andra ställen", säger Lisa Åkerlund till Impact Loop.
Efter flera framflyttade planer på pilotprojekt beslutade bolaget i våras att ta ett steg tillbaka och låta tekniken mogna innan mer kraft läggs på nya satsningar.
"Min roll handlade mycket om våra piloter och den typen av samarbeten med kunder. Då blev det naturligt för mig att lämna. Det finns ingen dramatik i beslutet."
Nu ska hon istället driva egen konsultverksamhet.
"Jag har jobbat med batterier både inom akademin och industrin med allt från att utveckla nya material och bygga celler till att ta fram lösningar för elbilar. Det gör att jag har kunskap om många delar, från lagstiftning och säkerhet till testprotokoll och verifiering", säger hon.
En viktig del kommer att handla om att vägleda företag i valet av leverantörer och tekniska lösningar. "Det finns en djungel av alternativ och många leverantörer finns långt bort, vilket gör det svårt att kontrollera kvaliteten och hållbarheten. Jag vill hjälpa företag att fatta bra beslut och på så sätt skynda på omställningen".
Batteriernas nya roll
Det första uppdraget är redan klart: hon går in som Head of BESS på ENBW Sverige, ett dotterbolag till den tyska energijätten. Bolaget utvecklar energiparker som hittills haft fokus på vindkraft, men framöver väntar satsningar på sol och hybridlösningar. Rollen innebär att hon ansvarar för bolagets satsningar på batterilagringssystem.
"Hybridparker innebär att man kombinerar exempelvis vindkraft eller sol med batterier. På så sätt kan man optimera både uppladdning och leverans till nätet för att det ska bli så ekonomiskt lönsamt som möjligt", säger hon.
Många energibolag står nu inför en omställning där batterier får en helt ny roll i produktionen, något som kräver ny kompetens.
"De flesta har hittills använt batterier för frekvensreglering, men i hybridparker används de även på andra sätt. Där vill jag bidra med min erfarenhet från både fordonsindustrin och startups för att stötta energibolag och investerare".
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups