Foodtech-bolagen går ihop – ska möta tuffa marknaden ihop: "Börjar vända"
I en tid när många foodtech-bolag kämpar med lönsamheten väljer nu två aktörer inom växtbaserat att gå samman. Farmers & Chefs och Aloba Foods ska tillsammans utveckla nästa generations växtbaserade produkter. "Det känns riktigt, riktigt bra och kul", säger Måns Danielson, vd för Aloba Foods.
Marknaden för växtbaserade alternativ har haft det tufft de senaste åren, med flera uppmärksammade konkurser som följd, bland annat mykoprotein-bolaget Mycorena. När Impact Loop gick igenom årsboksluten för 22 foodtech-bolag kunde vi konstatera att konsument-varumärkena inom växtbaserat kämpar mer än de som säljer till kommuner och företag, även om det inte var så nattsvart som många kanske tror.
Nu går två av bolagen inom just detta segment ihop. Det är Farmers & Chefs, som tillverkar såser och smaksättning, och Aloba Foods, som utvecklat proteiner baserade på svenska råvaror och alger från Norge.
"Det känns riktigt, riktigt bra och kul", säger Måns Danielson, vd för Aloba Foods, till Impact Loop och fortsätter:
"Vi har alltid tänkt i koncept. Aloba började med fryst växtbaserat och sen har hela tiden vår tanke varit att gå in i kryddmix och såser, och att bygga ett koncept som gör det lättare att äta grönt. När vi träffade Farmers & Chefs så har de haft samma tanke fast omvänt."
Kliver av operativt
Verksamheten kommer framöver att drivas under varumärket Farmers & Chefs, med huvudkontor i Stockholm och produktutveckling i skånska Påarp. Måns Danielsson själv kommer att kliva tillbaka operativt och istället gå in i styrelsen i den nya konstellationen.
"Nej, jag kommer inte att vara med dagligen på samma sätt som tidigare. Men vi kommer in i en bra grupp där det finns väldigt mycket kompetens."
Måns Danielsson uppger att ingen personal kommer att behöva lämna, utan de två anställda på Aloba Foods börjar istället att jobba i den nya gruppen om fyra personer.
Utgår någon köpeskildring?
"Nej, alla som är ägare i Aloba Foods får aktier i Farmers & Chefs."
Hur ser du på marknaden för växtbaserat just nu?
"Jag upplever att den har nått någon slags botten och att det nu börjar vända. I dåliga tider så är folk rädda för att prova nytt, men när marknaden nu börjar vända så vågar man testa mer och det gynnar oss. Även kedjorna driver på om att vi ska vandra den här vägen och få fart på växtbaserat."
Även Karsten Becht, vd för Farmers & Chefs, är glad över ihopslagningen. I en kommentar säger han:
"Vi är otroligt glada över att kunna förena våra resurser och vår kompetens. Jag ser fram emot att tillsammans utveckla nya produkter och driva vårt matkoncept inom växtbaserade livsmedel där smak, hälsa och hållbarhet står i fokus."
Aloba Foods omsatte 1,1 miljoner kronor 2023 med ett minusresultat på -7,8 miljoner kronor. Farmers & Chefs omsatte samma år 6,8 miljoner kronor med ett minusresultat på -13 miljoner kronor.
När Impact Loop tidigare pratade med Christopher Slim, vd för investeringsbolaget Nicoya som är delägare i bland annat Farmers & Chefs men även i varumärken som N!ick’s, Oatlaws, El Taco Truck och Peas of Heaven, så sa han att lågkonjunkturen har krävt anpassningar hos bolagen. Något som dock kan få positiva effekter längre fram:
"Många av våra portföljbolag har tvingats ställa om sina aktiviteter och anpassa sina kostnadskostymer för att kassorna ska räcka längre. Det har i sin tur lett till lägre omsättning överlag än initialt estimerat, men också till mer hållbara affärsmodeller och nya partnerskap. Entreprenörer tvingas att arbeta smartare och mot lönsamhet", sa han då.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups