Jenny Kjellén: Cyklande Paris ger Stockholm en lektion i mod
Paris, en gång synonymt med tutande bilar och eviga köer, rullar nu i en ny rytm. Cyklarna dominerar huvudgatan Rue de Rivoli och biltrafiken har halverats sedan borgmästare Anne Hidalgos omställning av staden. Nu satsar även Stockholm en halv miljard kronor på att öka cyklingen. <br><br>Kan Paris, så kan väl också vi? skriver Jenny Kjellén. <br>

Rusningstrafiken på Rue de Rivoli är inte vad den brukade vara. Den breda gatan som löper från turistkvarteren i Marais, förbi Louvren och hela vägen till Place de la Concorde, domineras idag av cyklar. Två breda filer för cyklister, bara en för bilar.
När jag var i Paris förra veckan var cykeln i stort sett vårt enda sätt att ta oss runt.
Vi gled fram längs floden Seine, korsade Boulevard de Sébastopol och sneglade på små bagerier där croissanterna låg som gyllene lockbeten i skyltfönstren.
Men vi trängdes också med bilar och fotgängare, blev tutade på och svettades något för att följa med i den ostadiga trafikrytmen. För fransmännen cyklar som de kör bil – en aning mer aggressivt än i på våra nordligare breddgrader. Och då är jag ändå, till skillnad från min kollega Christian von Essen, en högst villig cyklist.
Paris borgmästare, Anne Hidalgo, har investerat stort i cykling under ett drygt decennium – och det märks. Mellan 2014 och 2021 investerades 150 miljoner euro för att bygga 350 kilometer nya cykelvägar.
Nästa fas, som ska göra Paris helt cykelbar, pågår fram till 2026 med en ännu större budget, närmare bestämt en kvarts miljard euro. Paris har nu omkring 1 500 kilometer cykelbanor och mer än hundra gator har stängts för trafik medan femtiotusen parkeringsplatser har försvunnit.
Svenska elcyklar
En klar majoritet av delningscyklarna i Paris är elcyklar och går att få tag i på i stort sett alla gator, även de röda cyklarna som är så bekanta för många av oss svenskar.
I juni i år stod det nämligen klart att Svenska Voi vunnit en upphandling och därför levererat 6 000 elcyklar till den franska huvudstaden. En folkomröstning för två år sedan satte stopp för elsparkcyklarna i Paris och tvingade Voi att dra sig tillbaka. Nu är staden ironiskt nog bolagets största marknad.
Stockholms bilvägar ska bli gågator
Även Stockholm vill få fler att cykla och öronmärker därför 535 miljoner kronor i stadens budget till nya gång- och cykelstråk, samtidigt som bilisterna får räkna med mindre utrymme och färre parkeringsplatser.
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) talar om en stad där bilvägar blir gågator och parkeringsplatser förvandlas till mikroparker.
I höst börjar just en sådan förvandling när Sveavägen byggs om från en fyrfilig genomfartsled till en grönare och cykelvänligare stadsgata.
Nästa gata på tur kan vara Hornsgatan på Södermalm, där man vill testa att stänga av biltrafiken under fyra helger kommande sommar.
Halverad biltrafik
Medan biltrafiken i Paris har halverats mellan 2002 och 2022, ökar cyklingen desto mer. Sedan 2020 är den upp med 34 procent, även om det skedde en liten minskning under förra året som tros bero på regnigt väder och OS-restriktioner.
Enligt staden uppger nästan en tredjedel av invånarna att de cyklade mer 2024 än året innan. På den vänstra sidan av Seine, ett vackert stråk som går förbi det iögonfallande Musée d’Orsay, ökar cykeltrafiken mest för andra året i rad.
Delningscyklar, likt Voi, har upplevt en verklig boom under 2024. Användningen av dessa ökade med nästan 60 procent jämfört med året innan – trots att de tre operatörerna (Dott, Lime och Tier) hade färre cyklar i drift under andra halvan av 2024.
Här finns såklart även affärsmöjligheter och en studie om företagsutvecklingen i Paris visar en 57 procentig ökning av företag med cykelfokus mellan 2014 och 2017, och en 29-procentig ökning mellan 2017 och 2020.
"De är överallt"
En taxichaufför jag pratar med nickar nöjt när jag frågar om trafiken.
"Trafiken är bättre nu. Men du måste vara försiktig, de är överallt", säger han och syftar på cyklisterna.
Fördjupar man sig i planen för en cykelbar stad, kan man även läsa att staden vill införa en cykelskola på alla grundskolor, där eleverna ska få ett cykelkort som visar att de kan cykla säkert och känner till trafikreglerna.
Här finns även en plan på att utveckla cykelskolor för vuxna.
Att cykla i Paris är fortfarande inte för den helt ovana. Men när till och med Paris, tidigare känt för bilträngsel, lyckas ta sig fram på två hjul, känns trafikborgarådets kamp inte lika omöjlig som tidigare.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups