Heart Aerospace lämnar Sverige för USA: "Större möjligheter där"
Det svenska elflygbolaget Heart Aerospace lägger ned sin svenska verksamhet och flyttar helt till USA. Beslutet påverkar 75 anställda i Sverige. <br><br>"Eftersom våra kunder, partners och investerare i allt större utsträckning finns i USA, ser vi större möjligheter i att fokusera våra resurser här", säger vd Anders Forslund.<br>

Det har varit ett intensivt år för Heart Aerospace som utvecklar hybridflygplan för kortare sträckor. Den tidigare operativa chefen Sofia Graflund har lämnat bolaget och vd Anders Forslund flyttade i höstas till Los Angeles tillsammans med medgrundaren Klara Forslund för att leda bolagets amerikanska verksamhet.
Nu tar han hela bolaget "overseas" och lägger samtidigt ner verksamheten i Sverige, något som Sifted var först att rapportera om.
"Vi är djupt tacksamma mot vårt team i Sverige för att ha varit en del av detta kapitel i Hearts resa, och för allt stöd vi har fått i Sverige", säger Anders Forslund i ett pressmeddelande och fortsätter:
"Men eftersom våra kunder, partners och investerare i allt större utsträckning finns i USA, ser vi större möjligheter i att fokusera våra resurser här. Genom att samla vår verksamhet i Los Angeles kan vi påskynda utvecklingen, stärka samarbetet och bättre positionera Heart Aerospace för framtiden."
Bolaget, som grundades 2018, säkrade förra våren 1,1 miljard kronor i finansiering från bland annat Microsoft-grundaren Bill Gates, EIC-fonden och EQT Ventures. I USA har Heart Aerospace redan säkrat order på 200 flygplan från flygbolagen Mesa och United Airlines, medan Air Canada beställt 30 plan. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att man tagit in ytterligare 40 miljoner dollar tidigare i vår.
Utmaningar i Europa
Medan Norge siktar på att elektrifiera alla kort- och medeldistansflygningar till 2040, har övriga Europa varit mer avvaktande till den nya tekniken. Simon McNamara, chef för government and industry affairs på Heart, menar att EU:s fokus främst legat på biobränslen.
"I Europa finns ett stort politiskt fokus på hållbart flygbränsle som lösningen för att nå nettonoll till 2050, men i verkligheten kommer det bara ta oss cirka 70 procent av vägen," säger Simon McNamara till Sifted.
Heart Aerospace planerar att få sitt 30-sitsiga hybridflygplan ES-30 i luften 2025. Planet ska kunna flyga 200 kilometer på el och dubbla sträckan med hybridteknik. För de svenska medarbetarna innebär flytten att de antingen måste söka nya jobb eller ansöka om något av de färre än tolv specialistroller som planeras i USA, skriver Sifted.
Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) har tidigare uttryckt starkt stöd för bolaget. När han närvarade vid en uppvisning som Heart Aerospace hade i Göteborg förra året uttryckte han en stark vilja hos regeringen att Heart Aerospaces produktion ska förläggas i Sverige.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups