Experterna om Heart Aerospace flytt till USA: "Kanske naivt att tro de skulle stanna"
På onsdagsmorgonen stod det klart att elflygsbolaget Heart Aerospace flyttar verksamheten från Sverige till USA. Vad får det för konsekvenser för den gröna industrin här – och vad betyder beskedet för den svenska impact-branschen framåt? Impact Loop har ställt frågan till flera tunga experter.<br><br>"Det har skett en drastisk förändring mot försvar och säkerhetslösningar i Europa, vilket gör kapitalet för elektrifiering svårare att få tag på", säger mobilitetsexperten Fredrik Hånell till Impact Loop.
Den svenska elflygsutvecklaren kom på onsdagen med beskedet att de flyttar bolaget från Göteborg och den svenska västkusten till Los Angeles på den amerikanska motsvarigheten.
"Eftersom våra kunder, partners och investerare i allt större utsträckning finns i USA, ser vi större möjligheter i att fokusera våra resurser här. Genom att samla vår verksamhet i Los Angeles kan vi påskynda utvecklingen, stärka samarbetet och bättre positionera Heart Aerospace för framtiden", har vd Anders Forslund kommenterat beslutet i ett pressmeddelande.
Bland svenska impact-profiler och experter inom den gröna industrin beklagas beskedet, Men på frågan om vad flytten säger om impact-branschen i stort Sverige ges inget enhälligt svar, visar Impact Loops rundringning.
Oklart om flygningar från Gotland
En av de parter som Heart Aerospace samarbetat med i Sverige är innovations- och företagsinkubatorn Science Park Gotland.
Här är Maria Fiskerud projektledare, en roll hon kombinerat med en tjänst på Heart Aerospace som innovation eco-system lead där hennes uppdrag har varit att utveckla samarbeten till flygplatser och andra flygbolag. Det sistnämnda jobbet förlorar hon nu.
"Ja, de jobben som funnits på Heart Aerospace i Sverige försvinner", säger hon till Impact Loop.
Maria Fiskerud hade inte förväntat sig att bolaget skulle flytta hela sin verksamhet till USA.
"Däremot kan jag se fördelar med att hålla ihop arbetet med att utveckla och testflyga modellen Heart ES-30."
Hennes arbete för att göra Gotland till en testmiljö för elflyg i stort fortsätter dock även utan svensk närvaro av Heart Aerospace.
"Gotland kommer att fortsätta att jobba för att de tekniska förutsättningarna ska finnas på Gotland. Vi vill fortfarande se att Heart Aerospace lyfter från Gotland."
"De får bättre villkor där"
Bo Normark, hedersdoktor vid KTH och industristrateg på Innoenergy, säger att flyttbeskedet sätter det fingret på att Sverige är duktigt på innovation "men kanske inte på att skala upp."
Marknaden för utveckling av elflyg har kommit längre i USA och Bo Normark tror att det varit avgörande.
"Jag kan också tänka mig att det är lättare att få till certifiering och att regelverken i USA passar bättre för de här nya teknikerna. Jag är inte insatt i detaljerna men det verkar uppenbart att de får bättre villkor där."
Magnus Lundin, nordisk investeringschef på Innoenergy, tycker det är trist att bolaget lämnar Sverige – och att det går att se som en väckarklocka.
"Det är å ena sidan naturligt att företag flyttar fokus och verksamhet dit marknad och investerare finns, å andra sidan tråkigt såklart", säger han och fortsätter:
"Detta är också en viktig signal för Sverige och EU att reflektera över hur vi kan, förutom starkt forskning- och utvecklingsstöd i tidig fas, också stärka uppskalningsstöd och finansiering som kan bidra till att behålla och utveckla impactdrivna bolag i Europa – samtidigt som Europas konkurrenskraft stärks."
Regeringens gröna industrisamordnare Kristina Alvendal säger till Impact Loop att hon inte blev förvånad över USA-flytten då bolaget "tidigare aviserat" att en sådan varit på gång.
"De har mycket av sina samarbetspartners, investerare och kunder baserade i USA så det måste ses som ett affärsmässigt beslut", säger hon.
Hon säger att det är tråkigt att ett företag som velat satsa i Sverige flyttar verksamheten utomlands, men ser det inte som ett tecken på att den gröna svenska industrin i stort mår dåligt. Tvärtom.
"Vi ska presentera ett stort arbete nästa vecka som visar hur den gröna omställningen ser ut i hela landet och jag kan säga redan nu att det är otroligt mycket som pågår."
Enligt henne är Sveriges akilleshäl vad gäller grön industri långa och svårförutsägbara tillståndsprocesser, men att Heart Aerospace flytt sker till följd av det har hon inte fått några signaler om.
"Har flytten att göra med svenska processer och lagstiftning hoppas jag att vi får reda på det. Men den gröna omställningen i stort mår väl och fortsätter att utvecklas."
Svårare att finansiera elektrifiering
Fredrik Hånell, tidigare investerare på EIT Urban Mobility, blev något mer överraskad av Heart Aerospace flyttbesked.
"Vad jag förstår har de försökt få till en kommersiell lansering i Europa från början. Det förvånande är att de inte lyckats, trots Europas styrkor inom området", säger Fredrik Hånell.
Även han poängterar att beslutet grundar sig i kommersiella överväganden:
"De kan lyckas bättre i USA genom att utnyttja sina investerares nätverk. Det syns om man tittar på deras styrelse och investerare. Att de flyttar kan vara ett kvitto på att produkt-market fit inte höll måttet i Europa, men de behöver pengar och i USA finns det tillgängligt kapital – men det kanske jag får äta upp", säger han.
Fredrik Hånell vill inte dra för stora växlar kring vad det kan betyda för svensk impact i stort men påpekar en förskjutning inom europeiskt riskkapital:
"Det har skett en drastisk förändring mot försvar och säkerhetslösningar i Europa, vilket gör kapitalet för elektrifiering svårare att få tag på", säger han och fortsätter:
"Det kanske var lite naivt av Sverige att tro att de skulle satsa här. Det fanns indikatorer på att de var på väg till USA redan tidigare. De var med i Y Combinator i San Francisco som har nätverk med superentreprenörer från Facebook och Apple. Heart Aerospace red kanske på Northvolt-vågen lite, och man trodde att de kunde bidra med mycket från politiskt håll på hemmaplan."
Tror fortsatt på koppling till Göteborg
Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, beklagar att 75 personer i Sverige blir av med jobbet – även om han inte tror det blir så svårt för de personerna att hitta nya jobb eftersom de besitter eftertraktad kompetens.
"Det är bara att beklaga att de flyttar från Göteborg, men eftersom de pratat om detta för ett år sedan är det ingen nyhet i sig. Det är viktigt att påpeka att det inte har med Trumps tullar att göra utan med kunder och investeringar."
Johan Trouvé tror att Heart Aerospace fortsatt kommer att ha någon sorts koppling till Göteborg även om han i nuläget inte vet hur den kan komma att se ut.
"Göteborg har har bra möjligheter att elektrifiera så flytten har inte med det eller med kompetensbrist att göra", säger han.
Impact Loop har kontaktat Heart Aerospace för en intervju med grundaren Anders Forslund som inte har återkommit.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups