H&M öppnar Sveriges största solpark – och jagar nu efter fler impact-bolag: "Högt satta mål"
På onsdagen öppnade H&M Sveriges största solcellspark i samarbete med impact-bolaget Alight.<br><br>Nu letar modebolaget fler impact-investeringar – både inom energi och produktion.<br><br>"Vi behöver de här bolagen", säger H&M:s hållbarhetschef Marcus Hartmann på Impact Loops och InnoEnergys energievent.
.png)
Det är en riktigt stor solanläggning som modejätten H&M öppnade tidigare i veckan. Men sina 174 000 solpaneler installerade runt Hultsfreds landningsbana kan den producera cirka 100 gigawattimmar årligen, vilket gör den till den största i Sverige.
Varför gör ni det här?
"Vårt incitament handlar om att nå våra hållbarhetsmål. Vi har satt som mål att all el i vår egen verksamhet ska vara 100 procent förnybar senast 2030. Minst hälften av den ska komma från lösningar som dessa, där vi också är med och bidrar till att ny förnybar energi byggs", säger Marcus Hartmann, H&M:s hållbarhetschef i norra Europa, i samband med Impact Loop och Innoenergys lunchträff "Investera i energi" på torsdagen.
Klädjätten har finansierat den genom att förbinda sig att köpa el.
"Vi har tecknat ett elköpsavtal med Alight och franska Neoen, som bygger parken genom ett gemensamt bolag – ett joint venture."
Hur många år de förbundit sig att köpa el och till vilket pris vill han inte säga. Men han berättar att elen som produceras räcker till H&M:s samtliga butiker, kontor och lager i Norden på årsbasis.
Att H&M köper elen är en förutsättning för att Alight och Neoen ska få lån, i det här fallet från Danske Bank, till att bygga parken.
"Den el som produceras går in i elnätet, precis som all annan el. Man kan inte veta exakt var den hamnar, men lösningen innebär att vi tillför förnybar el till nätet. Det blir alltså ett sätt att matcha vår elanvändning med förnybar produktion", säger Marcus Hartmann.
"Vi är också ett investeringsbolag"
Han säger att H&M:s ambition är att kombinera "exceptionell design och bra priser med hållbarhet". Att köpa grön el är ett sätt – men det finns fler. Det kan vara i form av att bli kund till hållbara textilbolag som Circulose men också genom att göra egna investeringar i impact-bolag.
"Vi är också ett investeringsbolag med en avdelning för New Ventures och en del som jobbar med gröna investeringar", säger Marcus Hartmann och fortsätter:
"För att vi ska nå våra mål som är väldigt högt satta så behöver vi nya tekniska lösningar, vi kommer behöva innovation och vi kommer behöva hitta de bolagen. Så det är det som vi letar efter", säger han och uppmanar impact-bolag att höra av sig.
En av flera solsatsningar
Den nyöppnade solparken i Hultsfred är den största, men inte den första som H&M investerat i.
Modejätten har sedan tidigare solparker i Sörmland, Halland och Blekinge.
Bolaget har även liknande projekt i utomlands.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups