Gurkräddarna redo att dra in pengar – första maskinen klar: "Vi pratar mångmiljardbelopp"

Dubblad förlust och noll intäkter under 2024, visar det färska bokslutet. Men enligt nya vd:n går det helt enligt plan för Saveggy, bolaget som utvecklat ett helt nytt sätt att skydda frukt och grönt utan att använda plast.<br><br> "Den första maskinen är färdig. Det är i år det händer", säger Martin Alexandersson till Impact Loop.
.png)
Saveggy har utvecklat ett växtbaserat skydd för frukt och grönsaker som ska öka hållbarheten på livsmedlen och därmed minska matsvinnet. Skyddet är ätbart (det tillverkas av endast raps- och havreolja) och genom att spreja det på grönsakerna slipper man att plasta in dem.
Bolaget backas av investerare som Unconventional Ventures, LRF Ventures och Almi Invest GreenTech.
Saveggys teknik ligger i linje med EU:s nya förpackningsdirektiv PPWR, som förbjuder engångsförpackningar för frukt och grönsaker, och bolaget fick tidigare i år motsvarande 28 miljoner kronor från EU:s innovationsprogram EIC Accelerator.
Första maskinen ska rullas ut till kund
Förhoppningarna är stora. Planen är att 2025 blir det år då bolaget börjar dra in pengar, kan Impact Loop berätta.
Bolaget startades 2019 och den redovisade försäljningen hittills är noll kronor. Allt har handlat om utveckling. Det färska bokslutet för 2024 som Impact Loop har läst visar att bolagets förluster förra året ökade till drygt fyra miljoner kronor, en fördubbling jämfört med året innan, till lite drygt fyra miljoner kronor.
"Helt enligt plan", säger Martin Alexandersson, tidigare investeringschef på LRF Ventures som nu är Saveggys interim-vd. Han tog över vd-rollen temporärt efter grundaren Arash Fayyazi i våras.
Enligt Martin Alexandersson är det "väldigt spännande tider" i bolaget just nu. Det är nu, efter semestrarna, som affärerna ska komma igång på riktigt. Han berättar att den första sprejmaskinen (kallad Savecucumber) är nu färdig och ska inom kort rullas ut på marknaden.
Som namnet antyder är gurka den första grönsaken som i stor skala ska skyddas med Saveggys växtbaserade sprejlösning. Odlarna.se, ett samarbetsorgan för nästan alla Sveriges gurkodlare, är en av kunderna.
"Vi har också temat upp med en dagligvarukedja som jag ser fram emot att berätta mer om lite senare", säger Martin Alexanderssono och fortsätter:
"Om inget oväntat händer blir även 2025 ett förlustår, men vi bygger upp mycket värde i bolaget och siktar på att generera intäkter under det här året."
Dagens personalstyrka på fyra personer ska också växa till det dubbla. Rekrytering pågår.
"Först och främst behöver vi ha en ny person som jobbar med hur vi profilerar oss online och med intern och extern kommunikation. Här finns massor spännande att göra", säger Martin Alexandersson.
När siktar ni på svarta siffror?
"Det är åtminstone ett par år bort", säger Martin Alexandersson.
Produkten är redo för marknaden. Hur ser affärsmodellen ut, ska ni sälja era "sprejmaskiner" till grönsaksproducenterna eller kör ni på någon form av licenslösning?
"De första maskinerna äger vi själva och ställer ut dem hos våra kunder som betalar för att använda vårt skydd. Framåt kan det bli aktuellt med en diversifierad modell. Vi håller det lite öppet", säger Martin Alexandersson.
På sikt ska tekniken kunna användas på fler grönsaker och frukter. Gurkliknande zucchini och aubergine ligger närmast till hands, samt paprika. För att klara av andra sorter behövs fler och särskilt anpassade sprejmaskiner.
"Det är lite svårt att räkna exakt men den potentiella marknaden är jättestor. På en gurka förlänger vi hållbarheten och tar bort plasten. Men det finns massor av frukt och grönt som idag säljs oskyddade. Vi pratar mångmiljardbelopp", säger Martin Alexandersson.
Saveggy grundades för sex år sedan av Vahid Sohrabpour och Arash Fayyazi. Bolaget har sitt säte i Lund.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups