Experten om Northvolt-köpet: "Framstår inte som jättelätt"

Den amerikanska batteritillverkaren Lyten meddelar att de vill köpa Northvolts fabriker i Skellefteå och Västerås.<br><br>Så kommer de att lyckas?<br><br>Impact Loop har pratat med två tongivande experter.<br><br>"För mig framstår det här inte som jättelätt", säger Volta Trucks- och Decade-grundaren Carl-Magnus Norden.
.png)
På torsdagseftermiddagen stod det klart att det amerikanska batteribolaget Lyten köper Nortvolts batterifabriker i Skellefteå, Västerås och det planerade bygget i tyska Heide. Detta efter över ett års av turbulens i bolaget, konkurs och en försäljning av konkursboet som först såg nattsvart ut – för att sedan locka till sig flera budgivare.
Energiexperten Bo Normark ser nu flera positiva saker med Lytens uppköp av Northvolts olika delar (samma bolag köpte redan i juli Northvolts polska fabrik).
"En av nyckelfördelarna för mig är att det är en batteritillverkare. Det tror jag har ett stort värde. Även om Lyten är relativt små har de hållit på med det här i tio år och är medvetna om vilka utmaningar det innebär att bygga batterier."
"Lytens primära produkt är litium-svavelbatterier, vilket bygger på en annan kemi än Northvolts litiumjonbatterier. Men Lyten själva säger att produktionsutrustningen i Skellefteå är väldigt lik sin egen."
Ett sätt att behålla Scania
Att initialt fortsätta med Northvolts produktion av litiumjonbatterier och sedan successivt gå över till Lytens egna kan vara ett sätt att behålla Northvolts tidigare kunder, på kort sikt Scania, enligt Bo Normark.
"Frågan är hur snabbt övergången kommer att ske. Det kommer säkert att vara en längre period där man tillverkar svavelbatterier parallellt."
Svavelbatterier är en ny teknik där batterier kan göras lättare. Det öppnar för en marknad där bilbatterier kanske inte längre är i fokus för Northvolt. På sikt tror Bo Normark att batteriteknologier som bygger på billiga material, som svavel och natrium, sannolikt kommer att ta över.
"Lyten kommer förmodligen inte att satsa primärt på bilbatterier, snarare stationära batterier eller nya tillämpningar för drönare och flyg."
Som en del i detta tippar Bo Normark att Nortvolt Labs, utvecklingsavdelningen i Västerås, kan komma att få en bredare roll i och med uppköpet.
"En rad frågetecken"
Carl-Magnus Norden, grundare av elektrifierings-plattformen Decade och ellastbilstillverkaren Volta Trucks som gick i konkurs tidigare i år, har god insyn i både branschen och av konkursuppköp.
Han ser en rad frågetecken i Lytens köp av Northvolt – även om han "hoppas att det ska funka".
"Det är en stor grej att köparen inte är kinesisk. Det innebär både utmaningar och möjligheter. De kunder som inte är beroende av att köpa från en västerländsk producent tror jag det är svårt att vinna tillbaka", säger han.
Enligt Carl-Magnus Norden är förtroendefrågan avgörande.
"Det här är en business där man behöver mycket pengar för att få igång den. Kunderna har valt andra leverantörer. Problemet efter en konkurs är att man måste få andra att lita på att man kan få fram leveranser snabbt."
Enligt Carl-Magnus Norden finns det den bästa kompetensen i branschen i Kina, något han skrivit om i Impact Loop, och han tror att det är svårt att ligga i framkant med batteritillverkning utan att ha med någon av de kinesiska bolagen på området.
Svavel-litiumbatterier som Lyten tillverkar är inte en teknik som Carl Magnus Norden känner närmare. Internationella medier har beskrivit den som särskilt lovande för mer nischade marknader sett till var tekniken befinner sig idag.
"För mig framstår det här inte som jättelätt."
Finansieringen av köpet
Hur Lyten finansierar köpet och vilka möjligheter de har att skjuta in mer pengar spelar också roll för hur marknaden ska uppfatta övertagandet. Enligt ett pressmeddelande värderas Northvolt till 5 miljarder dollar, motsvarande 50 miljarder kronor, men det är inte säkert att det var prissumman.
"Om de har lagt upp fem miljarder dollar på bordet så ger det onekligen viss trovärdighet", säger Carl-Magnus Norden.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups