Byt till Impact Loop Europe
x

Deras fermenterade fett får växtbaserat att smaka som kött – nu ska Melt & Marble ut på marknaden: "Unikt"

Delar av Melt & Marbles team med vd Anastasia Krivoruchko nere till vänster och Thomas Creswell, affärschef, till höger. Foto: pressbilder.

Det började som forskning om hållbart bränsle men landade i fett i maten. Nu vill Melt & Marble kommersialisera – med EU:s goda minne.<br><br>"Det är en innovation som verkligen kan göra stor skillnad”, säger affärschefen Thomas Cresswell till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Året var 2014. Platsen Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Där hade den danska forskaren Jens Nielsen och hans team hittat en metod för att med hjälp av fermentering ta fram fetter. Från början var tanken att det skulle kunna användas i biobränslen – och ett bolag sattes i rullning, som fick namnet Biopetrolia.

Med åren upptäckte forskarna dock att fettet, som är helt icke-animaliskt, skulle kunna användas inom mat istället – med uspen att det faktiskt smakar som animaliskt fett. En pivotering skedde 2021 och Melt & Marble – med medgrundaren Anastasia Krivoruchko som vdvar fött.

Nu – efter investeringar från bland annat “moderskeppet” Chalmers investerare Chalmers Ventures – är tanken att bolaget ska kommersialiseras. Han som till stor del ansvarar för det heter Thomas Cresswell – bolagets affärschef (Chief Business Officer är bolagets eget namn på rollen) som kom i kontakt med Melt & Marble via sin roll som investerare på livsmedelsjätten Cargills investeringsgren.

“Jag såg redan ett mycket unikt företag då. Det är en innovation som verkligen kan göra stor skillnad”, säger han till Impact Loop.

Faktum är att tajmingen är bra för bolaget. Så sent som i veckan pekade EU-kommissionen ut deras metod, som kallas “precisionsfermentering”, det vill säga fermentering som styrs med hjälp av teknik, som en av framtidens nycklar för en hållbarare livsmedelsproduktion.

Metoden nämns i det kommissionen kallar sin “Biotech Act”, som innehåller en satsning på 2,2 miljarder kronor.

“Ja, vi ser detta överallt nu, inte bara från EU. Många ser det som nästa generation av stor teknologi. Och vi har redan fått en del finansiering från EU i form av bidrag, och med denna nya 'lag' finns det mycket som tyder på att det kommer mer finansiering”, säger Thomas Cresswell.

Nu – efter 10 år av forskning och utveckling – är det alltså dags börja tjäna pengar. I det senaste offentliga bokslutet gjorde bolaget ett minusresultat på cirka 20 miljoner. Och 2024 blev det också ett minus, berättar Thomas Cresswell.

Han beskriver bolaget som "förkommersiellt" och i fortsatt behov av finansiering från källor som EU och privata investerare.

“Just nu är vi precis i det där stadiet där vi omvandlas från forskning till kommersialisering – och har redan bland annat ett avtal på plats med Valio (finsk mejerijätte, reds anm). Vi planerar att lansera kommersiellt fullt ut i början av 2026 – med lite tur redan i slutet av det här året”, säger han.

För att nå dit behövs ekonomiska muskler – och faktum är att bolaget är nära att stänga en kapitalrunda som Thomas Cresswell ännu inte kan berätta allt för mycket om. Inte ännu.

“Vi slutför just nu vår senaste investeringsrunda och tar in mycket välrenommerade investerare, inklusive starka strategiska investerare som representerar både livsmedels- och hygien- och kosmetikindustrin”, säger han.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs för 49 kr hela sommaren

Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs för 49 kr hela sommaren

Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: