Byt till Impact Loop Europe
x

De ska knäcka textilindustrins värsta problem – och rädda svenskt mode: "Jättestor potential"

Khushboo Chauhan, Andreas Palm, Sara Wimmercranz, Emilia de Poret och Angelo da Silveira. Foto: Jenny Kjellén, ASFB.

Svensk modebransch står inför jätteutmaningar – inte minst på klimatområdet. För att jaga på har branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) lanserat utbildningsprogrammet Swedish Threads som kombinerar design, ekonomi och hållbarhet. <br><br>"Vi har jättestor potential att bygga vidare", säger Therese Maurin från ASFB.<br><br>Dessutom:<br>-> Studenterna om lokala hubbar där produktionen startar "on demand".<br>-> Viktigaste lärdomarna och de bästa nya idéerna<br>-> Så vill de bygga ett hållbart system från grunden

Reporter och redaktör

Svensk modebransch står inför stora förändringar med nya regleringar och miljöutmaningar. För att ta sektorn snabbare framåt har branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) – med över 50 modebolag i ryggen – lanserat det nya utbildningsprogrammet Swedish Threads med syfte att förbereda nästa generation på branschens framtid.

"Inom modebranschen har man flaggat länge för bristen på de här tvärvetenskapliga samarbetena redan i skolan", säger Therese Maurin som sitter i styrelsen för (ASFB).

Målet är alltså att korsbefrukta de tre områdena design, ekonomi och hållbarhet – tre ben som framtidens modeföretag måste stå på, enligt Therese Maurin.

Det första pilotprogrammet genomfördes under våren och de fyra medverkande grupperna fick presentera sina arbeten under gångna veckans Stockholm Fashion Week för en industri-tung jury bestående av investeraren Sara Wimmercranz, Emilia de Poret, Andreas Palm och Angelo da Silveira.

Ideerna rörde exempelvis handgjorda väskor i återbrukad mocka (försedda med ID-märkning med full spårbarhet genom hela livscykeln) och hållbart producerade kläder gjorda av överblivet material.

Vill tackla överproduktion

Något flera av grupperna tagit fasta på är att bygga ett hållbart system från grunden, vilket är en fördel istället för att i efterhand försöka förändra ett ohållbart system.

"Hållbarhet är en stor utmaning och vi vet att alla befintliga varumärken har svårt att bli riktigt hållbara. Därför valde vi att börja från grunden, att bygga ett system som fungerar hållbart i sig och sedan antingen skapa ett varumärke kring det eller erbjuda det som plattform för redan etablerade märken", säger Khushboo Chauhan.

Hon har tillsammans med Albin Vikström och May Quan, skapat Riposte, som vill tackla en av modebranschens värsta bovar – överproduktion.

Istället för traditionell försäljning vill de skapa lokala community-hubbar där kunder kan prova kläder utan press att köpa direkt.

"Vi vill ge en upplevelse till kunden som är mer än en butik, där vi även försöker utbilda kunder och bygga en gemenskap", säger hon.

Via hubbarna kan kunderna prova plaggen och först när de verkligen vet att de vill ha plagget, startar produktionen.

Therese Maurin, styrelseledamot i Association of Swedish Fashion Brands. Foto: Pressbild.

Den största flaskhalsen i ett "produktion på-begäran"-upplägg är att lägga om leverantörskedjan – och gå från en modell där fabriker bara tar emot ordrar och skickar iväg kläder till en där de engageras som medskapare.

"På så sätt, om det uppstår hinder i produktionen, kan båda parter sätta sig ner som ett gemensamt team och diskutera lösningar – kanske ändra en söm för att förbättra kvaliteten eller öka hållbarheten", säger Khushboo Chauhan.

Projektet befinner sig ännu på idestadiet men planen är att fortsätta utveckla konceptet vidare.

"Börja litet"

Ett återkommande tema när man vill förändra en bransch eller skapa impact är möjligheten till att skala sin idé. Men på presentationen av Swedish Threads lyftes istället ambitionen att börja litet. Dels för att testa sin idé men även som en motreaktion till fast fashion och den massiva överkonsumtionen som finns inom modebranschen.

"Jag tror att en av lärdomarna varit att börja litet. Ibland kanske man ska ifrågasätta om mitt varumärke eller min idé måste ta över hela världen? Är det nödvändigt? Eller är det tillräckligt att tjäna exakt den målgruppen som jag vill sälja till?", säger Therese Maurin.

På det sättet kan man hitta en hållbar affärsmodell som också leder till lönsamhet.

Årligt program framöver

Nu planerar ASFB att göra Swedish Threads till ett årligt program. Ambitionen är att även inkludera fler skolor i framtiden.

"Jag tror vi har jättestor potential att bygga vidare. Det finns många olika skolor och nätverk som också har massa talanger", säger Therese Maurin.

Deltagarna i Swedish Threads:

Riposte – Khushboo Chauhan, Albin Vikström och May Quan.

Rascka – Amanda Rascka, Theresa Pöll, Staš Čebular, Erica Scantamburlo.

AMĖ – Asli Cömert, Matilda Nordgren, Erna Djonlic.

Stayton D.B.F – Desirée Bjurinder Fritzon, Katharina Fahr, Fleur Santenac.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.