De ska få oss att panta luren på Ica – nu tar utmanaren in miljoner
Det nya bolaget Vendy, som tagit fram pantstationer för gamla mobiler, placerar nu ut sina AI-baserade kiosker på 50 Ica-butiker.<br><br>Samtidigt tar de in kapital från både riskkapitalbolag och änglar.<br><br>"Målet är att skapa en lönsam affär redan nästa år", säger vd:n och medgrundaren Max Hasselblatt, som lämnade Swappie för att dra igång eget bolag, till Impact Loop.
.png)
Omkring 11 miljoner gamla mobiltelefoner ligger och skräpar i svenska hem och bara en tredjedel återvinns eller säljs vidare, enligt en undersökning från cirkulära aktören Recipo. Det vill Vendy, som i våras startade bolag med målet att vanligt folk ska kunna sälja sin gamla mobil direkt i närbutiken, gör något åt.
Nu lanseras bolagets pantmaskin i 50 Ica-butiker i Sverige samtidigt som de tar in 11 miljoner kronor i en nyemission.
"Maskinen töms av oss med jämna mellanrum, och sedan kommer telefonerna till vårt lager. Där packar vi om dem, går igenom allt, och säljer vidare till våra kunder – men inte till slutkonsumenter. Målet är att skapa en så enkel återvinningskanal som möjligt", säger en av medgrundarna tillika vd:n Max Hasseblatt till Impact Loop.
Vilka är era kunder?
"Vi samarbetar med europeiska bolag som reparerar mobiler."
Bakgrunden till bolaget hittas hos hans tidigare arbetsgivare, den finskägda mobiltelefons-återvinnaren Swappie – som gjorde ett pilotprojekt med pantmaskiner.
"Swappie avslutade piloten, efter det hade vi möjlighet att ta vidare i eget bolag. Jag och Ringo Nurmi, som båda är finlandssvenskar, startade det här tillsammans."
Kioskerna använder en AI-teknik för att värdera mobilerna genom att analysera sådant sm serienummer, batteri och skärm. Ett pris erbjuds direkt på plats och om kunden vill så sker utbetalningen direkt via Swish. Målet att betala ut 100 miljoner årligen till konsumenterna som pantar telefonen.
Att de första maskinerna placeras ut i mataffären är logiskt, menar vd:n.
"Vi har börjat med matbutiker, där konsumentbeteendet redan finns. Sedan får vi se vad framtiden för med sig, men vi planerar förstås för mycket mer än så här", säger han.
För att komma igång har duon bakom bolaget tagit in 11 miljoner kronor i en kapitalrunda.
"Vi har två VC-aktörer i ryggen – Antler och Bust – samt affärsänglar från bland annat Voi, Volt och Swappie", berättar Max Hasselblatt.
Hur ska ni växa?
"Huvudfokuset nu är att rulla ut nätverket och visa konsumenterna hur enkelt det faktiskt kan vara. Målet nu är att skapa en lönsam verksamhet redan nästa år. Vi vill göra det på rätt sätt".
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups



























