Förpackning

12 svenska, heta bolag som vill förpacka grönt – "Miljontals ton plast som ska fasas ut"

Bildtext längst ner i artikeln.

Från komposterbara förpackningar till miljövänliga plastersättare. En rad regleringar driver nu på att förpackningar ska bli mer hållbara. Impact Loop har plockat ut 12 heta bolag som verkar på området.

Redaktör

Den globala förpackningsmarknaden uppskattas till 10 biljoner kronor, enligt analysbolaget Smithers, men mycket av industrin är som bekant inte alls hållbar.

På senare år har därför en rad impact-bolag som vill ersätta plaster och ohållbara material med innovativa material tagit fart.

Nu kommer dessutom flera lagar och regler för både material och återvinning som driver på utvecklingen. Den 1 januari 2024 trädde till exempel en ny lag för takeaway-förpackningar i kraft i Sverige, som gör det obligatoriskt för restauranger som säljer över 150 takeaway-produkter per dag att erbjuda gäster återanvändbara alternativ för takeaway.

Majid Alimadadi, vd och medgrundare till förpackningsbolaget Fibu. Foto: Fibu.

Miljontals ton som ska fasas ut

Majid Alimadadi, vd och medgrundare till förpackningsbolaget Fibu (läs mer i vår genomgång nedan), menar att de ser ett stort behov av hållbara förpackningslösningar, inom allt från industriförpackningar till konsumentprodukter.

"Bakom varje produkt som konsumenten ser i butik ligger ett stort behov av att ersätta plast – vi talar om miljontals ton som ska fasas ut under de kommande åren", säger han till Impact Loop.

Det var när Majid Alimadadi doktorerade från Mittuniversitetet i Sundsvall som han valde att ta sin innovation – ett förpackningsskum av träfiber – från forskningen till det kommersiella.

"Vi är dedikerade till att utmana status quo inom förpackningsindustrin. Vår vision är att bidra till minskning av koldioxidutsläpp genom att erbjuda en helt nedbrytbar lösning", säger han.

Lyxvarumärken hakar på

En annan faktor som driver på efterfrågan är en ökad förfrågan för förpackningar bland lyxvarumärken.

Bara lyxförpackningsmarknaden som sådan uppskattas vara värd cirka 175 miljarder kronor år 2024 och förväntas nå ett värde av omkring 215 miljarder kronor till år 2029, enligt trendanalysbolaget Mordor Intelligence.

"Vi ser ett ökande intresse från välkända varumärken, som Chanel, Pernod Ricard, International Distillery Group och L'Oréal, som alla söker hållbara förpackningsalternativ", säger Majid Alimadadi.

Det ökade intresset är även något som Anna Altner, grundare av förpackningsteknikbolaget Yangi i Varberg, upplever. När hon intervjuades av Impact Loop i december hade hon precis tagit in 51 miljoner kronor i kapital till en värdering på 346 miljoner kronor efter att pengarna kommit in. En av investerarna är just lyxvarumärket Chanel.

"Sedan vi lanserade vår industriella plattform Cellera i september har vi haft ett extremt stort intresse från kunder och vi har fått otroligt bra feedback. Att implementera ny teknik tar tid, det krävs uthållighet och rätt typ av investerare som förstår dynamiken och vad som krävs för impact-driven teknik att lyckas. Vårt mål är väldigt tydligt där ambitionen är att bli ett globalt förpackningsbolag som säljer den här maskintekniken", sa hon i intervjun då.

Här är tolv impact-bolag inom förpackningsindustrin att hålla ögonen på, med tillhörande siffror:

1. &Repeat

&Repeat erbjuder ett cirkulärt system för att ersätta de 100 miljarder engångsförpackningar som används varje år. Från den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för restauranger som säljer över 150 takeaway-produkter per dag att erbjuda gäster återanvändbara alternativ för takeaway.

Vd: Ilkka Puikkonen
Värdering 2023:
21,18 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
7,67 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-17,88 miljoner kronor

2. Plasticfri

PlasticFri omvandlar jordbruksavfall till miljövänliga ersättningsprodukter för plast inom greentech-sektorn. Produkterna är 100 procent biologiskt nedbrytbara och komposterbara, och är designade för cirkularitet.

Vd: Allen Mohammadi
Värdering 2023:
425,50 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
1,10 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-2,97 miljoner kronor

Allen Mohammadi, vd och grundare för PlasticFri. Foto: Pressbild.

3. Micvac

Micvac är ett foodtech-bolag som specialiserar sig på innovativa lösningar inom förpackningsteknik för matförpackningar. Förpackningstekniken Micvac bidrar till en bättre livsmedelssäkerhet och används av matproducenter världen över.

Vd: Michael Bogdanski
Värdering 2023:
76,31 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
82,10 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
2,51 miljoner kronor

4. Biofiber Tech

Biofiber Tech Sweden utvecklar hållbara och biobaserade material för förpackningsindustrin. Bolagets produkt, FibraQ, är en pelleterad form av modifierade träfibrer, producerade från hållbart förvaltade skogar.

Vd: Pia Ingvallsén
Värdering 2023:
80,26 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
0,54 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-10,73 miljoner kronor

Pia Cecilia Ingvallsén, vd för Biofiber tech. Foto: pressbild.

5. OrganoClick

OrganoClick utvecklar funktionella material för förpackningssektorn med hjälp av grön kemi. Genom att efterlikna naturens egna lösningar – en process känd som biomimetik – har OrganoClick blivit ledande inom grön verksamhet.

Vd: Mårten Hellberg
Värdering 2023:
– (däremot finns en värdering på 499 miljoner kronor från 2017)
Nettoomsättning 2022:
44,70 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-45,49 miljoner kronor

6. PulPac

PluPac har utvecklat den patenterade teknologin Dry Molded Fiber, som möjliggör tillverkning av förpackningsmaterial från förnybar cellulosa. Produkterna är helt biologiskt nedbrytbara, återvinningsbara och komposterbara.

Vd: Linus Larsson Green
Värdering 2023:
1,14 miljarder kronor
Nettoomsättning 2022:
21,47 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-33,06 miljoner kronor

7. Reliefed

Reliefed utvecklar och kommersialiserar 3D-teknik för innovativa förpackningslösningar med sin 3D-iExtrusion® teknologi. Företagets innovationer möjliggör ökad hållbarhet och kostnadseffektivitet inom förpackningsindustrin.

Vd: Mikael Eklund
Värdering 2023:
141,69 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
1,44 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-6,40 miljoner kronor

8. Nexam Chemical

Nexam Chemical jobbar för att bidra till en mer hållbar och cirkulär användning av plast. Bolaget utvecklar produkter som förbättrar hållbarheten hos polymerer. Ett av deras senaste initiativ är Reactive Recycling®, som ska effektivisera återanvändningen av plast.

Vd: Ronnie Törnqvist
Värdering 2023:
-
Nettoomsättning 2022:
120 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-1,16 miljoner kronor

9. Fibu

Fibu utvecklar biobaserade material för hållbara förpackningslösningar – ett träfiberbaserat skum som är förnybart, biologiskt nedbrytbart och återvinningsbart. Fibu-materialet är särskilt lämpligt för skyddsapplikationer för förpackningar.

Vd: Majid Alimadadi
Värdering 2023:
28,56 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
0,008 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-0,37 miljoner kronor

10. ifoodbag AB

ifoodbag har utvecklat en förpackningslösning för transport av kylvaror och frysta produkter. Deras system är en logistisk revolution för hemleveranser av dagligvaror och säkrar kylkedjan på ett effektivt och miljövänligt sätt.

Vd: Tobias Larsson
Värdering 2023:
7,35 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
0,61 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-5,67 miljoner kronor

11. Yangi

Yangi revolutionerar förpackningsindustrin med sin innovativa torkformningsteknologi, Cellera™, med stöd från modejätten Chanel. Yangis teknik möjliggör en torrformningsprocess där cellulosamassa i en maskinlinje kan producera 3D-formade förpackningar.

Vd: Johann Kaiser
Värdering 2023:
345 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
5 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-4,9 miljoner kronor

Anna Altner, grundare av förpackningsteknikbolaget Yangi.

12. Ekoligens

Ekoligens använder 3D-formningsteknik för att omvandla hållbart framställd cellulosa till hållbara, helt naturliga produkter som ska ersätta plast inom detaljhandeln. Deras första produkt är en biologiskt nedbrytbar klädhängare​.

Vd: Magnus Tillsten
Värdering 2023:
65,66 miljoner kronor
Nettoomsättning 2022:
0,76 miljoner kronor
Rörelseresultat 2022:
-26,84 miljoner kronor

Bildtext: Läser man bilden som en serietidningssida innehåller den följande personer: Allen Mohammadi, Mikael Eklund, Linus Larsson Green, Pia Ingvallsén, Mårten Hellberg, Michael Bogdanski, Anna Altner, Majid Alimadadi, Ronnie Törnqvist, Tobias Larsson, Ilkka Puikkonen, Magnus Tillsten.

Redaktör
Dela artikeln: