Byt till Impact Loop Europe
x

Väderkaoset fick skyddstillverkaren att rusa: "Vi skäms inte"

Sigurd Melin och Douglas Hellström. Foto: pressbilder.

Deras bolag tog fart ordentligt under 2024 när Europa på flera håll drabbades av kraftigt stigande floder och sjöar. Men att de i fjol levererade fem mil översvämningsskydd – och mångdubblade omsättningen – handlar enligt grundarna inte bara om ökat extremväder.<br><br>"Vi är på väg att skapa en helt ny bransch", säger Sigurd Melin, grundare av Noaq Flood Protection, till Impact Loop.

Redaktör och reporter

När Europa på flera håll drabbades hårt av stora översvämningar 2024 såg det västernorrländska bolaget Noaq Flood Protection hur efterfrågan rusade.

Deras produkt? Mobila översvämningsskydd.

Omsättningen ökade med 78 procent till 57,6 miljoner kronor. Och från ett magert resultat på drygt 8 000 kronor året innan gjorde bolaget förra året en vinst på hela 3,5 miljoner kronor – med en utdelning på en miljon.

De extrema väderhändelserna i Europa blev en vändpunkt, även om vd Douglas Hellström poängterar att översvämningsmarknaden är global.

"Översvämningar hotar att drabba alla platser i världen där det bor människor", säger han till Impact Loop.

Bolaget levererade 51 kilometer av sitt översvämningsskydd under 2024 – nästan dubbelt så mycket som de 28 kilometerna året innan.

Gynnas av dåligt väder

I takt med att extremväder blir allt vanligare och översvämningar drabbat fler delar av både Sverige och världen kommer efterfrågan på deras produkt sannolikt att öka. Hur resonerar de kring det?

Sigurd Melin, grundare tillika storägare och den person som hittade på teknologin för 30 år sedan, uttrycker det så här:

"Vi är förstås ett klimatanpassningsbolag. Men på engelska delar man upp det begreppet i två delar, climate mitigation som står för att sänka utsläppen, och climate adaptation som betyder att skydda folk från de klimateffekter som vi ändå drabbas av", säger Sigurd Melin och placerar Noaq i den senare gruppen.

Vd:n Douglas Hellström fyller i:

"Vi skäms inte för att vi tjänar pengar på att rädda människor. Vi behöver vara lönsamma för att kunna nå ut med vår teknik, och rädda flera. Vi har till och med ett uttalat 'världsförbättrarmål'", vid sidan av de vanliga lönsamhets- och tillväxtmålen”.

Deras kundbas domineras i dagsläget av offentlig sektor men utökas hela tiden till andra sektorer, som industrier, handelsplatser och större företag.

"Sist men inte minst finns privatpersoner, där våra produkter används för att skydda hem och egendom", säger Douglas Hellström.

Konkurrenter har tagit upp kampen

Den egna produktens fördelar jämfört med traditionella metoder som sandsäckar är enligt Sigurd Melin enkelheten.

"Vår produkt väger mindre än en hundradel av en motsvarande sandsäcksvall, och därför går den också hundra gånger snabbare att bygga", säger han.

Bolaget anser sig ha vara "på väg att skapa en helt ny bransch" och på senare tid har konkurrenter börjat dyka. Men Noaq har med sina 11 anställda höga förhoppningar för både innevarande och kommande år.

"Mobila skyddsvallar har börjat bli ett begrepp, och vi har som avsikt att leda denna nya framväxande 'översvämningsbransch'. Vi tror på en fortsatt stark tillväxt", säger Douglas Hellström.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.