Byt till Impact Loop Europe
x

De växer på het elvägsmarknad – trots pausen i Sverige: "Det är i Frankrike resurserna finns"

Gunnar Asplund, medgrundare och teknisk chef på Evias. Foto: TT/Evias (montage).

Snabbladdning av tunga fordon via en skena i vägen. När Trafikverket stoppade planerna på en första elektrisk väg i Örebro förändrades marknaden och Evias styrde liksom konkurrenten Elonroad om testverksamheten till Frankrike. Men enligt Evias medgrundare Gunnar Asplund är Sverige inte bortglömt.<br><br>"Snabbladdning via vägen kan bli möjlig även för personbilar", säger han till Impact Loop.

Nyhetschef och redaktör

Elvägar har pekats ut som en avgörande faktor för att nå klimatmålen inom transportsektorn, särskilt för tung trafik där batteristorlek annars blir en begränsande faktor. Klimatmålen innebär att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.

Sverige har legat långt framme när det gäller elektriska vägar och fyra större testprojekt har genomförts sedan 2016. Men det som skulle bli bygget av Sveriges första permanenta elväg mellan Örebro och Hallsberg har kommit av sig. Statliga Trafikverket tryckte på pausknappen 2023 av kostnadsskäl och det är oklart när planerna kan återupptas.

Stor potential – även ekonomisk

Men teknikutvecklingen fortsätter – även om den främst sker i andra delar av världen. Potentialen bedöms som stor, även ekonomiskt. Den globala marknaden för elvägsindustrin värderas enligt analysföretaget MarketsandMarkets till omkring 10 miljarder dollar år 2025 och den förväntas växa kraftigt.

För både Evias och Elonroad, som avslutade sin testverksamhet i Lund förra året, är det nu Frankrike som gäller.

Evias, som precis släppt sin årsredovisning för 2024, fortsätter att utveckla sin patenterade lösning där laddning blir möjlig under körning genom att en rörlig arm på undersidan av fordonet automatiskt kopplar an till en elektrisk skena i vägen.

"Under räkenskapsåret har företaget arbetat med ett projekt i Troyes, Frankrike, där en elskena på 200 meter lagts ner inom ett universitetsområde. En elektrisk buss har inköpts från Frankrike och en ellastbil från Sverige. Båda har sedan kunnat laddas från skenan under färd", skriver bolaget i årsredovisningen.

Bokslutet visar också att det har hänt saker i ägarledet.

NEVS-grundaren Kai Johan Jiang som blev huvudägare 2018 är inte längre kvar. Det är inte heller tidigare vd:n Josephine Adorelle, som kom in i Evias 2021 med en bakgrund från både Tesla och Renault. Ny huvudägare i Evias är fransmannen Olivier Besson som också är vd.

Svenska bolaget stöttar det franska

Det svenska bolaget finns kvar, men dess huvuduppgift är att stötta det franska dotterbolaget med samma namn, förklarar medgrundaren Gunnar Asplund när Impact Loop får tag på honom på telefon.

"Verksamheten i Sverige är begränsad för tillfället", säger han.

Gunnar Asplund är teknisk chef på Evias och den person som ansvarar för den svenska konsultverksamheten.

Kontakten med kollegorna i Frankrike sköter han oftast via videosamtal.

Och även om den svenska marknaden just nu är sekundär för bolaget så går det framåt även för Evias i Sverige. Bolaget går ännu med förlust, men den minskar, och omsättningen har ökat. Enligt bokslutet har nettoomsättningen ökat från 2 000 kronor år 2021/22 till 662 000 kronor förra året. Under samma period förbättrades resultatet (EBITDA) från en förlust på -11,4 miljoner kronor till -390 000 kronor.

"Men det är i Frankrike resurserna finns", säger Gunnar Asplund.

Och tron på att tekniken kan förändra laddningen av elfordon i grunden, finns kvar hos Gunnar Asplund. Det nya som Evias jobbar med är att flytta laddaren från fordonet till själva vägen.

"Fördelen är att man kan gå upp väldigt mycket i effekt. På det här sättet kan snabbladdning via vägen bli möjlig även för personbilar", säger han.

Sverige-marknaden tror han också på, trots Trafikverkets pausade planer. Evias har inte lagt svenska expansionsplaner i byrålådan, säger Gunnar Asplund som inte vill säga mer om saken än så.

"Det finns annat också, inte bara Trafikverket. Men det kan jag inte prata så mycket om nu", säger han.

Är ni ute och jagar nya pengar?

“Ja, vi håller på och försöker att sy ihop någonting."

En rad bolag utvecklar tekniken

Förutom Evias finns aktörer som svenska Elonroad med sin skena ovanpå vägbanan, israeliska Electreon som satsar på induktiv (trådlös) laddning under vägbanan, och tyska Siemens med en trådbuss-liknande lösning med ledningar i luften.

Samtliga testprojekt av elektriska vägar som gjorts i Sverige har avslutats. Testerna har gjorts i Sandviken (2016-2020), Rosersberg utanför Arlanda (2018-2021), på Gotland (2020-2023) och i Lund (2020-2024, skriver tidningen Transportarbetaren.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: