Så stökar Airas nya vd om i Vargas-bolaget
Ny miljardrunda på plats och gasen i botten. Men hur har Airas nya vd Peter Prem förändrat hur värmepumpsbolaget jobbar? Ökad tydlighet, säger han själv till Impact Loop.<br><br>"Folk måste förstå vad som är deras ansvar och vad som är någon annans."<br>
.png)
Nyheten kom den 6 maj. Aira – ett av bolagen i Harald Mix omskrivna Vargas-sfär – byter vd. Martin Lewerth som tre år tidigare rekryterats från Kinnevik för att dra igång det snabbspringande värmepumpsbolaget Airas verksamhet skulle inte längre vara kvar på den högsta chefsposten.
"Samsyn" låg bakom beslutet, sa grundaren och styrelseordföranden Harald Mix till Dagens industri.
Martin Lewerths ersättare hittades internt. Peter Prem har funnits med i bolaget som operativ chef sedan start, och när Impact Loop intervjuade honom var den tidigare Tetra Pak-chefen tydlig. Hans uppdrag var att strukturera upp bolaget – gå från startup-fas till industriell storspelare. Och dessutom skulle han få in den ytterligare finansiering som bolaget var i stort behov av.
Tre månader fram i tiden är Peter Prem mycket stolt över nyemissionen som annonserades i veckan. 1,7 miljarder har bolaget tagit in från befintliga ägare i sitt största kapitaltillskott hittills. Men pengar i all ära. Vilka förändringar har han gjort i bolaget?
Han börjar med att förklara att när ett bolag är i startup-fasen experimenterar man mycket och testar sig fram. Delar av det vill han inte ska gå förlorat – Aira får inte bli ett "tråkigt, stelt storbolag".
Sedan blir han lite tydligare i vad han skruvat på:
"Vår innovationsagenda är det som definierar Aira – och den måste vi behålla. Samtidigt måste vi industrialisera vårt sätt att leverera våra produkter och tjänster till våra kunder."
Konkret handlar det om standardisering av processer, förklarar Peter Prem.
"Det jag är bra på och har gjort i andra bolag förut är att se till att vi, samtidigt som innovationsagendan är levande och stark, levererar vi på ett repeterbart och tillförlitligt sätt."
Hur går det till?
"Ett exempel: Tidigare kunde en person ansvara för A, B och C – nu har vi en funktion som ansvarar för A och C, och en annan för B. Det låter enkelt på pappret, och det är lätt att rita upp i Powerpoint, men att få det att fungera i praktiken ute i organisationen är något helt annat. Folk måste förstå vad som är deras ansvar och vad som är någon annans, och kunna ha fullt fokus på det."
Fokus är ett ord han återkommer till:
"Allt detta syftar till en sak: att förbättra fokus. I ett mindre företag som växer händer det ofta att människor gör lite av allt, och då blir fokus utsmetat. En av de förändringar vi som ledningsgrupp – inte bara jag – har gjort de senaste månaderna är att skärpa fokus för våra nyckelpersoner. Nu är det mycket tydligare för dem vad de ska fokusera på och leverera. Det har hjälpt oss enormt."
Enligt de senaste uppgifterna har Aira enligt sig själva en årlig försäljning på cirka 2 miljarder kronor. Tidigare har bolaget även sålt andra tillverkares värmepumpar, något de fortfarande gör men i allt mindre skala. Enligt en artikel i Dagens industri säljer de i dag 95 procent egna produkter.
Men hur går det egentligen för Aira nu? Frågan får inget detaljerat svar, Peter Prem vill hellre prata om det positiva läge som bolaget befinner sig i.
"Vi är verksamma på tre marknader där vi säljer och installerar, vi har en fabrik i Polen där vi producerar och i Sverige har vi huvudkontor samt all produktutveckling och forskning. Det finns delar av Aira som redan är lönsamma."
Vad landar resultatet på för 2024?
"Vi kommunicerar inte det konsoliderade resultatet, vad jag kan säga är att vi har gjort betydande investeringar och upplever en stark tillväxt på våra marknader."
"Ska aldrig säga aldrig"
Enligt vd:n siktar bolaget på att vara helt lönsamt under 2026. Och det är på de befintliga marknaderna – Tyskland, Italien och Storbritannien – de ska växa.
"Pengarna från denna runda ska även användas till att stärka våra marknader, utveckla kompetens och expandera till fler regioner inom de länder vi finns i. Vi planerar inte att gå in i nya länder just nu, eftersom potentialen i de tre nuvarande är enorm. 40 procent av Europas befolkning bor där, men vi är bara i 18 regioner än så länge", säger Peter Prem.
USA?
"Man ska aldrig säga aldrig, men fokus är på Europa."
Vd:n har onekligen jobbat hårt i sommar och med rekordrundan på plats och organisationen tilltajtad blir den naturliga frågan om han haft – eller kommer ha – någon ledighet i sommar?
"Jag hade en plan för sommaren, men sedan blev jag tillfrågad att bli vd, och det ställde om allt. Så istället för att göra det jag hade planerat i somras, bestämde jag mig för att skjuta fram det till oktober. Det gav mig chansen att under sommaren lägga grunden för det vi jobbar med som bolag – att sätta saker på plats och i rörelse. När allt väl är igång, och folk nästan önskar att jag höll mig ur vägen, då tar jag ledigt."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups