Byt till Impact Loop Europe
x

Ny undersökning: Varannan misstror svenska företags kommunikation om hållbarhet

Svenskar misstror företags hållbarhetsbudskap. Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT.

Hela 50 procent av svenskarna har lågt förtroende för företagens hållbarhetspåståenden, trots att 70 procent anser att hållbarhet är viktigt vid köpbeslut. Det visar en ny undersökning som gjorts på uppdrag av FN.<br>

Nyhetschef och redaktör

Verian har på uppdrag av av FN:s hållbarhetsnätverk UNGC Sverige frågat drygt 1 000 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 18–84 år hur stort eller litet förtroende de har för svenska företag när det gäller påståenden som handlar om deras hållbarhetsprofil.

Undersökningen, som gjordes i februari i år, visar att det finns en markant förtroendeklyfta mellan konsumenter och företag när det gäller hållbarhetskommunikation. Varannan svarande uppger att de har litet förtroende för svenska företags påståenden om hållbarhetsprofilen på deras varor och tjänster.

"Det borde vara en väckarklocka att varannan konsument ger underbetyg till företagens påståenden om miljö, klimat och mänskliga rättigheter. För att svenska företag ska kunna leda omställningen till ett hållbart samhälle är det viktigt att konsumenterna kan lita på deras hållbarhetsarbete", säger Peter Pierrou, kommunikationschef på UNGC Sverige, i ett pressmeddelande.

Samtidigt svarar en stor majoritet, 70 procent, att de värdesätter höga krav på miljö, klimat och mänskliga rättigheter. Var tredje väljer också ofta varor och tjänster på grund av deras hållbarhetsprofil.

Branschskillnader och nya EU-krav

Undersökningen visar också tydliga skillnader mellan olika branscher. Livsmedelsföretagen åtnjuter högst förtroende, medan klädbranschen hamnar i botten.

EU-direktiven "Green Claims" och "Empowering Consumers" som väntar bli implementerade 2027 kommer att kräva mer transparent och tillförlitlig hållbarhetskommunikation.

Det nya lagstiftningen tror Peter Pierrou på UNGC kommer att gynna företag som har ett seriöst hållbarhetsarbete.

"Om fler litade på hållbarhetskommunikationen skulle lönsamheten öka för ansvarstagande företag, inte minst genom att deras varumärken kan få en skjuts framåt. Många företag skulle tjäna på att bli bättre att förklara sitt hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt", säger han.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: