Nu höjs panten på burkar och flaskor – här är bolagen som vill att du också ska panta andra saker

Från och med den här veckan höjs panten på burkar och flaskor i Sverige. Men det finns pant även på andra saker – och framåt kan det bli återbetalning på ännu mer.<br><br>Impact Loop har hittat ett helt gäng bolag i den framväxande pantnischen – och dykt ner i siffrorna för att ta reda på hur det går för dem.
.png)
Den här veckan höjs panten på små pet-flaskor och burkar från en till två kronor, medan stora pet-flaskor går från två till tre kronor. En ganska lång övergångstid är dock att vänta. Av cirka 11 000 artiklar som berörs kommer endast ett hundratal ha det högre pantbeloppet från start. Gamla förpackningar kan pantas två år efter sista försäljningsdatum, enligt TT.
Panthöjningen på burkar är den första på 15 år, medan pet-flaskor aldrig höjts tidigare. Målet är att återvinningen ska öka från dagens 87,5 procent till minst 90 procent.
Bygger "innovativa pantmaskiner"
En stor spelare som pysslar med pant, och utvecklar det de kallar "innovativa pantmaskiner" med bland molnlösningar för att övervaka vad som pantas är RVM Systems. Deras omsättning och vinst har ökat rejält under 2024 (läs mer nedan). Bland konkurrenterna finns den globala spelaren Tomra och amerikanskägda uppstickaren Envipco.
Men det är inte bara flaskor och burkar som kan ge pant.
Från startup-håll pågår parallella försök med (och även implementering av) varianter på pantsystem. Det handlar om impact-bolag med cirkulära affärsidéer som bygger på principen att lämna tillbaka det man köpt och få en kick-back i någon form.
Ett bolag som uppmärksammats tidigare är Bower, som fått med sig bland annat chipsjättarna OLW och Estrella på försök att panta chipspåsar och andra produkter med hjälp av en QR-kod. Bowers system bygger på att konsumenten skannar QR- eller streckkoder på förpackningar via en app och får pant i form av poäng eller pengar. Förpackningarna lämnas i återvinningen.
Nya krav = nya marknader
Restaurangbranschen är också intressant ur ett pantperspektiv – sedan förra året har nämligen alla restauranger i Sverige krav på sig att erbjuda återanvändbara alternativ för hämtmat. Några som tagit fasta på det är Panter, som byggt en lösning för återanvändbara takeaway-förpackningar. Där handlar det dock om lån snarare än pant i traditionell mening.
Panter jobbar med QR-baserad utlåning av till exempel en kaffemugg, som är gratis i sju dagar. Precis som på biblioteket debiteras sedan konsumenten om de lämnar tillbaka den för sent. Över 800 anslutna restauranger och kaféer i Sverige är nu inkopplade på deras system och när 2024 summerades hade de nettoomsättning som ökat rejält från året dessförinnan.
Det finns ett helt gäng bolag som vill utveckla eller förbättra pantandet i Sverige. Men hur går det för dem? Impact Loop har dykt ner i vår impact-databas och hittat följande:
Traditionell pant:
RVM Systems
Affärsidé: Utvecklar, tillverkar och säljer pantmaskiner för burkar och flaskor.
Startår: 2001.
Vd: Niklas Engström.
Nettoomsättning 2024: 1,1 miljarder kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: 312 miljoner kronor.
Envipco
Affärsidé: Utvecklar, tillverkar och säljer pantmaskiner. Är stora i USA men relativt nya i Sverige. Har bland annat en maskin där man kan tömma en hel säck med pant.
Startår: 2015
Vd: Lars Haglöf.
Nettoomsättning 2024: 43,6 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: 4,2 miljoner kronor.
Pantinnovatörerna:
Bower (Sugi Group)
Affärsidé: App som gör alla förpackningar pantbara via streckkodsscanning och belöningar. Läs mer.
Startår: 2019 (tidigare Pantapå).
Vd: Suwar Mert.
Nettoomsättning 2024: 16,9 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -10,8 miljoner kronor.
Panter (Planeten Panter)
Affärsidé: Pantsystem för återanvändbara takeaway-förpackningar via QR-skanning.
Startår: 2021.
Vd: Clara Lidberg.
Nettoomsättning 2024: 3,5 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -740 000 kronor.
Vytal
Affärsidé: Likt Panter handlar det om att låna och lämna tillbaka take away-förpackningar. Kallar sig för ett "bibliotekssystem". Grundades i Tyskland och gick in i Sverige 2022.
Startår: 2019.
Vd: Saknas.
Nettoomsättning 2024: 66 000 kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: 0 kronor.
Swappie
Affärsidé: Säljer rekonditionerad mobiltelefoner men har också en del som bygger på att konsumenten lämnar in sin gamla telefon och tillgodogöra sig dess värde i en bytesaffär. Har testat "pantmaskiner" för mobiler på Ica. Läs mer.
Startår: 2016.
Vd: Jussi Lystimaki.
Nettoomsättning 2024: Okänt då bolaget är finskt och har lagt ner sitt svenska dotterbolag.
Resultat (EBITDA) 2024: Se ovan.
Har vi missat något bolag? Hör av dig till oss på impact@loop.se
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups