Larm från batterigrundaren – Sveriges lagtolkning bromsar återbruk: "Ett enormt systemfel"
Istället för att använda svenska elbilsbatterier tvingas batteriåterbrukaren Rebaba importera batterier från andra europeiska länder på grund av hur Naturvårdsverket tolkat EU:s nya batteriförordning.<br><br>"Det är svårt att sourca second-hand batterier från Sverige idag", säger Paula Runsten, vd och medgrundare, till Impact Loop. <br>

Den 18 augusti trädde EU:s nya batteriförordning i kraft, vars syfte är att skapa en hållbar och cirkulär batterivärdekedja i Europa. Men i Sverige har Naturvårdsverket tolkat regelverket på ett sätt som försvårar återbruk av elbilsbatterier, anser batteriåterbrukaren Rebaba.
Alla batterier klassas som avfall
Naturvårdsverket har beslutat att alla elbilsbatterier som plockas ur fordon automatiskt ska klassas som farligt avfall, oavsett ålder och skick. Klassningen innebär att batterierna inte får testas och återbrukas direkt utan fastnar i ett "avfallsspår".
"När de tas ur bilen så blir de avfall och då måste man omvandla dem till komponenter och idag kan du inte göra det i Sverige. I Norge och Danmark så har man organisationer där du kan registrera dig och göra den här processen. Det är det som är tanken från EU", säger Paula Runsten.
För att batterier ska kunna lämna avfallsspåret krävs en process som kallas förberedelse för återanvändning. Den som utför arbetet måste då vara ansluten till en godkänd producentansvarsorganisation. Problemet är att ingen sådan organisation finns på plats i Sverige ännu – den väntas bli aktuell först den 1 januari nästa år.
Får köpa från utlandet
I flera andra europeiska länder, bland annat Norge, har samma regelverk tolkats mer i linje med dess avsikt, enligt Rebaba.
"Vi kan köpa från Norge och Danmark via partners, så för oss är det inga problem. Men bildemonterarna i Sverige sitter på en massa batterier som fastnar där. Det är sjukt tråkigt", säger Paula Runsten.
Hon ser konsekvenser i form av att Sverige riskerar att tappa konkurrenskraft, att batterier transporteras i onödan och att branschen bromsas av "ett enormt systemfel" som gör att varken företag eller myndigheter kan uppfylla förordningens intentioner.
"Vi har redan lösningen i våra händer. Genom att återbruka de batterier som nu kommer tillbaka från bilarna i enorma volymer, kan vi bygga en resilient och kostnadseffektiv batterivärdekedja här i Sverige. Det betyder att vi faktiskt inte behöver producera nya batterier för stationära energilager, resurserna finns redan", säger Paula Runsten.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups