Nu tar cirkulära modeller plats i ledningsrummen – "Bygg för stök och sluta slösa"

Emma Dalväg och Henrik Åkerman, medgrundare på Unwasted. Foto: Pressbilder.

Efter att ha betraktats som en sidoverksamhet har cirkulära affärsmodeller nu tagit sig in på ledningsnivå på en rad större matföretag. Det menar Emma Dalväg och Henrik Åkerman som i en ny rapport undersökt utmaningarna i livsmedelsbranschen. <br><br>"Att säkra upp resurser är inte längre en fråga för inköps- eller hållbarhetsavdelningar – utan en strategisk fråga för ledningsgruppen", säger Emma Dalväg, på Unwasted till Impact loop.<br><br><br>

Reporter och redaktör

Livsmedelsbranschen står inför en rad tuffa utmaningar. Råvarupriser rusar, leveranskedjor brister och nya regelverk pressar bolag att ställa om snabbare än någonsin. Samtidigt tornar mer långsiktiga hot upp sig: klimatförändringar, vattenbrist och minskad biologisk mångfald.

"Vår analys är att spelplanen ritats om snabbt och utan facit och att en allmän osäkerhet är det nya normala", säger Henrik Åkerman, medgrundare av Unwasted, ett konsultbolag som arbetar med att hjälpa företag att minska sitt miljömässiga fotavtryck.

Henrik Åkerman har mångårig erfarenhet från livsmedelsbranschen, senast som vice vd och marknadschef för vegobolaget Oumph!

Unwasted är en nystartad verksamhet och i dagarna släppte bolaget sin första rapport som tittar närmare på utmaningarna i livsmedelsbranschen – en sektor som ofta är bland de första att känna av effekterna av både geopolitiska störningar och klimatförändringar.

Från teori till affärslogik

De ser två tydliga mål för branschen – bygg för stök och sluta slösa.

Nu räcker det inte längre att trimma det gamla. Istället ser de att cirkulära modeller nu på riktigt letat sig in i ledningsgrupperna, inte bara som riskhantering utan som en väg till nya intäktsströmmar och innovation.

"Det är nästan som att cirkulär ekonomi uppfunnits igen på ledningsnivå fast den kommer från en affärsrisk och en ny verklighet. Det kanske inte ens behöver heta cirkulär ekonomi men lösningen är att hantera resurserna mycket smartare för att det är affärsmässigt logiskt", säger Henrik Åkerman.

Han ser att det finns en öppenhet och förståelse för att bolagen måste tänka om vad gäller resursfrågorna. Att gårdagens lösningar inte längre fungerar.

"Vi har ett system som bygger på ökade volymer i ett resursbegränsat system, den insikten tror jag börjar trilla ner nu. Det som är så kul att se är hur hållbara lösningar letar sig in i affärer för att de makes sense", säger Henrik Åkerman.

Fyra intäktsströmmar från samma råvara

Hans kollega Emma Dalväg, vd och medgrundare på Unwasted, nämner flera bolag som tänkt nytt för att ta vara på resurserna.

Ett exempel är Lantmännen, som i sin etanolanläggning tar in spannmål och utvinner etanol, gluten, djurfoder och koldioxid – fyra intäktsströmmar från samma råvara.

Ett annat sätt kan vara att gå samman i ett industrikluster, precis som sjömatsbolagen Marenor och Lerøy gjort tillsammans med livsmedelsjätten Orkla. Där tar de vara på processvatten och restprodukter för att producera biogas som säljs till Orkla – något som gav konkurrensfördelar när gaspriserna skenade efter Rysslands invasion av Ukraina.

Även investeringar styrs nu av resursfrågor. Matjätten Paulig lyfte i intervjuerna fram vatten som en avgörande parameter för deras nya fabrik i Spanien – en aspekt som inte ens var på kartan för fem år sedan.

" Vi ser att nästan alla bolag vi har pratat med redan agerat för att bli mer robusta och minska risken för störningar. Jag tycker att det har blivit ett wake-up-call för att hitta nya drivkrafter för innovation, nya affärsmodeller och därmed ökad konkurrenskraft för företag som ser på det här med mer resurseffektiva och cirkulära glasögon, säger Henrik Åkerman.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: