Havskollektivet växer – köper storfiskare och återstartar innovationsbolag
Industrigruppen Ocean Collective som samlar bolag som gör "mat från havet" växer ytterligare. Nu har kollektivet köpt ett lönsamt fiskeri i Mälardalen samtidigt som man återstartar det egna innovationsbolaget Ocean Next.
.png)
Ocean Collective har som affärsidé att köpa upp bolag inom det som kallas blå näringar – och bygger en industrigrupp som ska vara lönsam i sig och som ska investera i nya techlösningar kopplat till ett hållbart havsbruk och ny klimatsmart mat.
I somras hintade "kollektivets" vd Jörgen Bergqvist för Impact Loop att nya förvärv var på gång – och nu har det skett.
Deras senaste uppköp är Kosterfiskarns Stockholm Uppland, ett av många fristående fiskebolag som ingår i företagssällskapet Kosterfiskarnsgruppen.
Ocean Collective äger sedan tidigare bolag i gruppen men utökar genom köpet sin andel.
"Genom det här äger vi i praktiken hela regionen runt Stockholm, Uppsala och Mälardalen och har nu ungefär 60 procent av hela gruppen", säger vd:n Jörgen Bergqvist till Impact Loop.
Betalningen görs med pengar från en nyemission – som Jörgen Bergqvist inte vill berätta storleken på. Men kapitalet kommer från Ocean Collectives ägare – som är tre family offices.
Köpet rimmar med Ocean Collectives strategi att köpa färdiga bolag som passar den egna industrigruppen. Centrum för verksamheten är kollektivets laxbolag Korshags fabrik i Falkenberg.
"Där pågår nu ett arbete för att gå från ett hantverksbaserat rökeri till en industriellt hantverksmässig matfabrik", säger Jörgen Bergqvist.
Satsar på innovation och finsk foodtech
Parallellt med det nya förvärvet återstartar Ocean Collective sitt tidigare innovationsbolag Ocean Next, som tecknat ett nytt nordiskt samarbetsavtal med det finska foodtech-bolaget Superground.
"Vi drog igång Ocean Next för två år sedan med Nordic Sea Farm i ett joint venture, men vi valde att köpa loss bolaget och relanserar det nu. Vi blir Supergrounds nordiska partner", säger Jörgen Bergqvist.
Supergrounds affärsmodell är att göra till exempel fiskbullar eller fiskpinnar med extra hög proteinhalt av restströmmar från fiskproduktion, som annars hade blivit djurfoder eller biogas.
Ska det här bli produkter ni tar fram i Falkenberg och säljer under eget varumärke?
"Det kan vara under vårt varumärke Korshags eller andras varumärken, det får vi se", säger Jörgen Bergqvist.
Enligt honom är ambitionen att hitta fler liknande samarbeten runt Ocean Next – samtidigt som Kosterfiskarns-bolagen och Korshags ska fortsätta att dra in de större pengarna till kollektivet.
"Vi för ihop två ytterligheter som annars aldrig hade mötts. Det är hela idén. Många stora industribolag tycker att det är för tidigt att satsa på innovation, men vi försöker visa att det går", säger Jörgen Bergqvist.
Äger 60 procent av Kosterfiskarnsgruppen
Ocean Collective äger sedan tidigare Kosterfiskarns Delikatesser Stockholm-Mälardalen.
Kosterfiskarns Stockholm Uppland som är det nya uppköpet omsatte förra året cirka 48 miljoner kronor netto och gjorde en vinst på 3,1 miljoner kronor (EBITDA).
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups