Byt till Impact Loop Europe
x

Har satsat 27 miljoner på hållbara lock – nu tar det fart för muggbolaget Liplid

Jesper Berthold, vd på Liplid. Foto: pressbilder.

Hållbara mugglocksbolaget Liplid har sålt tre gånger mer 2025 än under hela förra året – men har gjort avkall på sina svenska produktionsdrömmar. Bolaget tog nyss in 5 miljoner till en rejält sänkt värdering, men vd:n är optimistisk.<br><br>"Vi har bankat på den här jäkla ketchupflaskan i många år – nu ser vi lite röda fläckar på tallriken", säger bolagets vd Jesper Berthold till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Historien om Liplid började 2016 när grundarna – uppfinnaren Håkan Löfholm och den danske arkitekten och entreprenören Lars Bendix – hamnade i en diskussion om traditionella plastlock och dess problem: spill, brännskador och dålig smak. En lösning växte fram, locket skulle placeras inuti muggen istället för ovanpå.

"Pitchen är att man dricker som en vuxen med våra lock. Det fina med vårt cellulosalock är att du får en annan upplevelse rent funktionellt – du dricker från kanten", säger Jesper Berthold, som är vd på Liplid sedan 2021, till Impact Loop.

Produkten tillverkas av 100 procent återvinningsbara fibrer från tall, gran och bambu. Vid tillverkning krävs 25 procent mindre material än för traditionella lock och koldioxidutsläppen är upp till 70 procent lägre, enligt bolaget.

"Ville satsa svenskt"

Vägen från innovation till skalbar produktion har varit krokig. Liplid satsade initialt på torrformning, en tillverkningsmetod där ett material formas utan att man använder någon vätska.

"Vi försökte med torrformning tillsammans med ett svenskt bolag utan att lyckas. Vårt lock är mer avancerat, svårt att klippa och stansa", säger Jesper Berthold och fortsätter:

"Vi var väl lite naiva och ville satsa svenskt. Men det kostade oss år och mycket pengar."

Efter att ha satsat betydande kapital på utveckling och torrförsök tvingades företaget byta strategi och flytta produktionen till Kina. Nu tillverkas lockas istället med "våtformning", där locken skapas i process med vätskor.

Produktionen ska dock återgå till Europa när volymerna når en kritisk massa på 100 miljoner lock, säger Jesper Berthold:

"Som gammal logistiker vet jag att man ska producera i närheten av kunderna. Sen är det ju hål i huvudet att transportera något så här långt klimatmässigt."

Hade han gjort om allt från början idag hade han gått direkt på våtformning.

"Då hade vi sparat två-tre år och väldigt mycket pengar."

"Explosiv" tillväxt

2025 ser enligt Jesper Berthold ut att bli ett genombrottsår. Första försäljningen skedde i mars 2024, och tillväxten har enligt honom varit explosiv.

"Vi har sålt tre gånger så mycket under 2025 som vi gjorde under 2024. Vi ser en tillväxt som är så markant att vi måste börja prata med tillverkning och produktion för att skala upp. Samtidigt planerar vi att lansera en mugg och ett robustare lock."

Företaget har slutit strategiska partnerskap med duknings- och förpackningsjätten Duni Group för distribution i 30 länder.

"Som norska försäljare säger: 'Things take time' – men när de väl förstått hur våra lock fungerar är det överlägset bra. Varje gång vi gör en demonstration har vi sålt en container."

Kraftigt sänkt värdering

Bolaget har precis tagit in nytt kapital från ägarna – som består av bland annat investeringsbolaget Caiman och ett 20-tal privatpersoner – i en riktad nyemission på 5 miljoner kronor. Men pengarna togs in till en kraftigt minskad värdering. Efter en värdering på 55,6 miljoner kronor i januari 2025 låg den på 14,7 miljoner kronor i maj – en minskning med 74 procent.

"75 procent av ägarna är med i den senaste rundan. Det är ett bra tecken – då har man gått ner på en låg och realistisk värdering som ägarna tycker det är värt att gå med på. Samtidigt får vi in pengar till vår fortsätta utveckling", säger Jesper Berthold om senaste kapitalrundan.

Nu siktar företaget på nollresultat under Q4 2025 och letar efter en industriell partner för nästa fas. När vi avslutar samtalet drar Jesper Berthold till med en metafor för var Liplid befinner sig på sin resa:

"Vi har bankat på den här jäkla ketchupflaskan i många år – nu ser vi lite röda fläckar på tallriken", säger han.

Företaget har totalt tagit in över 10 miljoner kronor under 2025 samtidigt som vd:n estimerar att bokslutet för 2024 kommer landa på en nettoomsättning på "ett par miljoner" med fortsatta förluster. Sedan starten har bolaget tagit in 27 miljoner i nyemissioner.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Just nu: Spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och gå med i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Just nu: Spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och gå med i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: