Han ska minska returer – får boost av AI-hajpen: "Tio investerare i veckan som hör av sig"
AI-boomen har gjort att utländska investerare letar bolag i Sverige – och här kan impact-bolagen rida på vågen. Det menar Oscar "returnörden" Rundqvist som grundat returverktyget eComID.<br><br>Samtidigt pekar han ut ett ord man ska undvika om man pratar med amerikanska investerare.<br><br>Impact Loop träffar honom under Norrsken Impact Week i en intervju om:<br><br>–> Alla investerarmail han får varje vecka: "Ett skifte"<br>–> Ordet att undvika i USA – och vad man ska säga istället<br>–> Varför returer är en knäckfråga

När Oscar Rundqvist från svenska eComID reste till New York för att träffa investerare och modemärken fick han ett råd som han inte riktigt kunde släppa:
"Undvik ordet sustainability. Säg nature i stället."
Han skrattar lite när han berättar det – men menar att det säger något viktigt om var vinden blåser.
"Jag blev frustrerad. Att ett ord blivit så laddat att man måste hitta på ett nytt. Det visar hur polariserad hållbarhetsfrågan blivit. Så upplever jag det inte alls i Norden", säger han när vi ses på Norrsken Impact Week i Barcelona, över en kaffe i gassande sol på Norrskens takterrass.
Jag blev frustrerad – att ett ord blivit så laddat att man måste hitta på ett nytt
Lika mycket utsläpp som hela Skandinavien
Den som rör sig i mode- och e-handelsbranschen känner troligtvis igen Oscar Rundqvist. Han kallar sig själv skämtsamt för "returnörden", syns ofta i e-handelssammanhang och intervjuas i poddar om just returer och framtidens shopping.
Det var när han jobbade inom H&M-gruppen som ansvarig för deras digitala kundupplevelse som han såg branschproblemet med returer på nära håll: Både utsläppen kopplade till dem, men också hur man accepterat dem som en nödvändig kostnad för att driva tillväxt.
"Global returhantering står för lika mycket CO2-utsläpp som hela Skandinavien. Samtidigt kostar en retur bolagen mellan 250 till 400 kronor", säger han.
Lösningen blev eComID, ett bolag som hjälper varumärken att minska returer. Kunderna är bland annat & Other Stories, Tiger of Sweden, Peak Performance och H&M. Utifrån kundens kroppsmått får man ett slags ID-kort (ett "eComID"), som på sikt kan byggas på med din shoppingdata.
"Då vet vi vilken storlek som med hög sannolikhet är rätt för dig, vilket minskar risken att du måste skicka tillbaka plagget."
Kunder med låg returgrad belönas dessutom med lägre returavgift, och omvänt med de som returnerar mycket. På sikt är planen att få en rejting, ett betyg, precis som hos Uber eller Airbnb. Den största skillnaden mot andra returhanteringsverktyg, menar Oscar Rundqvist, är att man jobbar mer förebyggande med returer.
"Vi ser oss lite som Neko Health (Daniel Eks hälsoundersökningsbolag) fast för returer. Målet är att undvika returen innan den har uppstått."
Vi ser oss lite som Neko Health fast för returer – målet är att undvika returen innan den uppstått
Mindre returer men fler köp
Efter två år har bolaget idag 14 anställda och jobbar med drygt 40 varumärken, som betalar enligt en SaaS-modell per månad. Oscar Rundqvist vill inte svara på hur stora intäkterna är, men säger att ingen kund lämnat under två års tid.
Just att miljövinsten går hand i hand med lönsamhet tror han är nyckeln.
"Vi gjorde till exempel ett A/B-test med varumärket Asket, där vårt verktyg gjorde att de ökade konverteringsgraden med 7 procent för att de kunde visa att det är rätt köp. De fick även 3 procent lägre returgrad och 11 procent mindre 'bracketing-köp', det vill säga när du köper samma vara i flera storlekar eller färger för att skicka tillbaka vissa.”
Samtidigt bidrar ni ju till att varumärken ökar försäljningen, hur ser du på det utifrån ett miljöperspektiv?
"Jag tror inte att man bara kan fokusera på det ena eller det andra – returer eller försäljning – utan att de hänger ihop. Det viktiga är att det är rätt köp och att man minskar alla onödiga felköp."
AI-hajpen lockar investerare
Det senaste halvåret har en handfull svenska AI-bolag, som vibecoding-plattformen Lovable och juristtjänsten Legora, tagit in stora kapitalrundor till enorma värderingar. Samtidigt har AI-verktyget Sana Labs sålts till USA för drygt 10 miljarder kronor.
Enligt Oscar Rundqvist har koncentreringen till Norden lett till ett stort intresse hos utländska investerare. Något som även impact-bolag kan rida på.
"Amerikanska investerare är väldigt taggade på att komma in i AI-bolag i Norden. Just nu har vi tio investerare i veckan som hör av sig. Det känns som att många bara vill in och positionera sig i coola nordiska techbolag inom rätt branscher."
Det är ändå väldigt många, så många hör inte av sig till mig direkt! Vad är knepet för att utländska investerare ska få upp ögonen för ens bolag på så kort tid?
"Jag tror att en anledning är att vi jobbar med många stora modebolag och är synliga i branschen. Men också att vi har en modell som kombinerar lönsamhet med hållbarhet, vilket har blivit viktigare. Sen har vi också varit med i många poddar och paneler och synts på olika ställen."
Just PR har också varit en viktig faktor. eComID kom med på tidningen Fast Companys lista över världens mest innovativa bolag (i kategorin max 50 anställda), och blivit omskrivna i tidningar som Wall Street Journal och Vogue.
Förra året tog bolaget in 34 miljoner kronor i kapital till en värdering på 136 miljoner kronor (post-money), med H&M Ventures och CapitalT som största investerare. Tanken var egentligen att nu ligga lågt med nya kapitalrundor, men givet intresset har Oscar Rundqvist "tagit lite möten".
Ordet att använda i USA
Men tillbaka till vad man ska kalla sitt bolag – där Oscar Rundqvist alltså under en New York-resa fått rådet att inte använda ordet "hållbarhet", utan hellre utgå från "nature", alltså naturen.
"Mitt urval här är kanske inte statistiskt signifikant. Men 'nature' var något som uppfattades, enligt de jag pratade med, neutralt. Det är också något som alla tycker om, oavsett politisk inriktning."
Trots det – eller kanske just därför – tycker Oscar Rundqvist att vi i Norden ska vara stolta över hur långt vi kommit i hållbarhetsfrågan.
"Om man jämför Norden med USA så är vi extremt långt framme med märken som Houdini, Asket och även H&M-gruppen. Bolagen här är väldigt långt framme i att försöka förändra branschen till att bli mer hållbar."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups





























