GENOMGÅNG: Vi slänger för mycket mat – så går det för bolagen som försöker fixa det

Matsvinnet är ingen liten grej: det motsvarar flera procent av EU:s totala utsläpp. <br><br>I Sverige har en växande skara bolag vuxit fram med digitala lösningar, cirkulära flöden och nytänk för att få stopp på det.<br><br>Idag gör Impact Loop ett nedslag i siffrorna för sju bolag som ligger i framkant – från marknadsplatser för överskottsvaror till algoritmer för butikssvinn.
.png)
De är inte en brokig – men en diversifierad skara, impact-bolagen som försöker lösa problemet med matsvinn. För ett problem är det. Enligt EU-kommissionen står matsvinnet för runt sex procent av unionens totala koldioxidutsläpp – och varje år går över 58 miljoner ton mat till spillo.
Ett av bolagen som försöker lösa problemet är Klippster (fram tills ganska nyss Dagligvaruklipp), grundat av Erik Hayling. Han såg problemet redan i butikshyllorna, under sina första år på Ica Maxi i Kungsbacka: mängder av säljare, för lite tid, och ännu mindre struktur för att hantera varupartier som blivit över.
"Det kom in så mycket information att man fick selektera en timme per vecka, och kanske bara 10 av 100 hann man ens prata med. Där såg vi ett jätteproblem – hur kan man samla alla dessa klipp på ett ställe och se allt tydligt?", säger han till Impact Loop.
Veteraner och uppstickare
Idag driver han en digital marknadsplats där just de här klippen – överskottsvaror, felproduktioner och utgående partier – kan säljas vidare, doneras eller tas om hand på annat sätt. Plattformen används av både stora leverantörer och lokala producenter, och har sedan starten 2023 hanterat över tusen ärenden.
Nu senast presenterade bolaget – som 2024 gjorde ett litet plus och omsatte cirka 1,3 miljoner netto – att de tecknat avtal med 19 Ica Maxi-butiker.
Enligt grundaren så pekar bolagets utveckling klart uppåt.
"Vi är särskilt stolta över att, än så länge, ha kunnat 'bootstrappa' allt – vi har inte rest något större kapital, bara tagit in en liten symbolisk summa. Målet är att plattformen ska bli helt självgående. Vi blev antagna till Stings acceleratorprogram i höstas, och det hjälper oss att ha is i magen och att växla upp i rätt läge", säger Erik Hayling.
Klippster är långt ifrån ensamma om att försöka lösa utmaningen med matsvinn. Det finns flera svenska bolag som försöker bygga bort matsvinnet med digitala lösningar – och många har varit med betydligt längre än Klippster.
2023 gjorde Impact Loop ett nedslag i branschen – och nu tittar vi skarpt på hur det har gått för ett urval av bolagen sedan dess.
Så går det för sex andra matsvinnsbolag:
Deligate
Affärsidé: En app och algoritm för butikspersonal som håller koll på bäst-före-datum och automatiskt föreslår prissänkningar för att minska svinnet. Läs mer här.
Nettomsättning 2024: 6,4 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -1,3 miljoner kronor.
Foodtel
Affärsidé: En digital plattform som hjälper livsmedelsföretag och butiker att hantera reklamationer, returflöden och överskott för att minska matsvinn. Läs mer här.
Nettomsättning 2024: 1,3 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -2,1 miljoner kronor.
Generation Waste
Affärsidé: Ett system och appverktyg för restauranger och storkök som mäter, analyserar och rapporterar matsvinn för att sänka kostnader och miljöpåverkan. Läs mer här.
Nettomsättning 2024: 4,9 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -1,9 miljoner kronor.
Innoscentia
Affärsidé: Utvecklar "intelligenta" etiketter med sensorer som mäter livsmedlens faktiska hållbarhet i realtid och visar när produkten verkligen är för gammal – för att minska svinn. Läs mer här.
Nettomsättning 2024: 40 000 kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -4 miljoner kronor.
Karma
Affärsidé: En app som kopplar ihop restauranger, kaféer och butiker med konsumenter som kan köpa överskottsmat till nedsatt pris för att minska matsvinnet.
Nettomsättning 2024: 19,3 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2024: -8 miljoner kronor.
Meal Makers
Affärsidé: En B2B-plattform som kopplar samman grossister och restauranger för att sälja överskottsvaror och produkter med kort datum, i syfte att minska svinn i ledet mellan producent och kök.
Nettomsättning 2023: 10,1 miljoner kronor.
Resultat (EBITDA) 2023: 406 000 kronor.
På bilden: Erik Hayling, vd på Klippster, Jacob Petersson, vd på Foodtel, Henrik Nilsson, vd på Innoscentia, Cecilia Hillergren, CMO på Generation Waste, Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd på Karma och Christian Pettersson, vd på Meal Makers.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























