Fredrik Hånell: Är det dags att krossa myten om elbilen?
Elbilen och framförallt Teslor ses ofta som den gyllene lösningen på att minska utsläppen i trafiken. Det är en sanning med modifikation, skriver Fredrik Hånell, chef över impact-investeringar på EIT Urban Mobility.
Ersätter man diesel- och bensinbilar med elbilar så försvinner avgaserna och därmed koldioxidutsläppen.
Så kan man sammanfatta logiken bakom att Teslor och elbilar överlag ses som miljövänliga.
Men är det sant? Svaret beror, som så ofta, på vilken fråga du ställer.
Om vi börjar med det som talar för Teslor och elbilar så jämförs deras så kallade livscykelkostnad med den för en liknande IC-bil (Internal Combustion: bensin eller diesel). Oftast visar det sig att elbilens högre miljökostnad vid tillverkningen, främst gifterna i batterierna, efter ett antal år ger en nettomiljövinst jämfört med IC-bilen.
Samtidigt finns analyser bland annat från Europakommissionen som motsäger detta, så en enkel sanning finns inte.
Läser man Teslas impact-rapport så görs det liknande analyser, och – hör och häpna – Teslor är oerhört mycket mer miljövänliga än motsvarande IC-bilar. Men då gäller det att man laddar med sina egna Tesla-solpaneler på taket – och att man gärna åker flera i varje bil.
Frågan är bara om dessa analyser är relevanta över huvud taget?
De förutsätter ju att man står inför ett beslut att antingen köpa en elbil eller en IC-bil. Tänk om beslutet är ett annat? Till exempel att köpa en elbil eller behålla sin gamla bil? Eller att låta bilen stanna hemma och åka kommunalt, ta cykeln eller promenera?
Frågan är bara om dessa analyser är relevanta över huvud taget?
Ett enkelt sätt att reducera utsläppen är, föga förvånande, att köra mindre. Tar man till exempel bilen varannan dag halverar man sina utsläpp. Faktum är att beräkningar visar att det kan ta sju till tio år innan miljön tjänar på att du köper en elbil, jämfört med om du har kvar din gamla bil. Kör du hälften så mycket blir det minst fjorton år.
Håller en elbil så länge som fjorton år eller mer? Det skulle den faktiskt kunna göra. En Tesla modell S förlorar cirka 1 procent batterikraft per år, vilket ger en försumbar effektförlust efter tio år eller mer. Medelvärdet för elbilsbatterier ligger på drygt 2 procent per år. Dessutom återanvänds uttjänta batterier, till exempel i system med solceller.
Dessutom har elbilar runt 200 gånger färre rörliga delar än IC-bilar. De är generellt enklare att bygga, billigare att sköta, har färre delar som kan gå sönder – och därmed borde de hålla längre. De är förhållandevis “low-tech” och enkla med standardiserad mjukvara.
Problemet är bara att det inte är hårdvaran som är problemet – utan mjukvaran. Det är den, tillsammans med abonnemangstjänster som behöver för att köra, som har begränsad livslängd.
Problemet är bara att det inte är hårdvaran som är problemet
Men det stannar inte där.
Bilindustrin i Europa står för 7 procent av BNP och arbetstillfällena, vilket gör den värd att försvaras av våra EU-parlamentariker och politiker. Den befintliga krisen för europeiska biltillverkare härstammar från att få länder, nästan uteslutande Kina, kontrollerar batteriindustrin, samt att teknikförsprånget blivit irrelevant eftersom elbilar i grunden är enkla tekniska produkter.
Externa impactberäkningar som gjorts på företaget Tesla visar att den kraftiga negativa påverkan på miljön från batteritillverkningen mer än väl kompenseras av den sociala påverkan, det vill säga arbetstillfällen från produktion, och skatter till staten.
Men köper vi en elbil i Europa som måste importeras från USA eller Kina så belastar vi miljön globalt, men bidrar till arbetstillfällen i produktionslandet. Vi förlorar alltså dubbelt, eftersom vi delar de negativa, men får inte ta del av de positiva, konsekvenserna.
Vi förlorar alltså dubbelt
Troligtvis kommer de flesta av oss att köra mycket mindre i framtiden oavsett.
Trenden är att städer gör det svårare för bilister, genom att ta bort parkeringsplatser (Paris är på god väg att halvera antalet) och reducera tillgängligheten (se London och Barcelona). Samtidigt byggs alternativ mobilitet ut.
I perspektiv är det svårt att se dagens elbilar som annat än miljöförstörande ”gap fillers” till dess att förvandlingen i städerna nått tillräckligt långt.
Gapet fylls paradoxalt nog miljövänligast genom att inte köpa en ny elbil, utan att låta den befintliga bilen stå oanvänd oftare.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups