Byt till Impact Loop Europe
x

Foodtech-investeraren om nischen många missar: "Finns inte en agrifoodtech-investerare i Europa som inte frågar oss just nu"

Marika King. Foto: pressbild.

Inom agri- och foodtech finns en nisch som nästan alla missar – enligt Marika King på taco- och kaffejätten Pauligs investeringsbolag Pinc.<br><br>"Det finns inte en agrifoodtech-investerare i Europa som inte frågar oss just nu om vilket bolag de ska investera i inom det här", säger hon till Impact Loop och delar med sig av:<br><br>→ Investeringsklimatet inom foodtech just nu<br>→ Viktiga lärdomen från "bubblan"<br>→ Hur foodtech kan finansieras

Redaktör och reporter

Foodtech-investeringarna är tillbaka i verkligheten. Efter vad många beskrivit som en hajp i sektorn, med skyhöga värderingar runt 2022, präglas marknaden fortfarande av mer försiktighet.

Det menar Marika King, investeringschef på den finska matjättens Pauligs investeringsarm Pinc, som investerar i hela agrifoodtech-kedjan.

"Generellt tycker jag att det är rätt segt fortfarande. Processerna är långa och det görs färre investeringar, särskilt i tidiga faser", säger hon till Impact Loop.

Samtidigt har Pinc själva investerat mer än någonsin, berättar hon. Ett resultat av långa relationer som mognat till investeringsbeslut.

"Ibland när vi går in i ett bolag så säger någon annan investerare: 'De där sa vi nej till för ett år sedan'. Då brukar jag svara att 'det gjorde vi med, men vi sa också åt dem att komma tillbaka om de rättade till några saker'."

Räcker inte med hållbara argument

Det som en gång kännetecknade foodtech-bubblan i början av 2020-talet – att investerare värderade bolag mer som tech än som food – är definitivt över, menar Marika King.

Hon pekar på hur växtbaserade alternativ drabbats särskilt hårt när konsumenterna insett att många produkter varken var godare eller nyttigare än traditionella alternativ.

"Den primära drivkraften för växtbaserat var aldrig hållbarhet, utan hälsa och 'better for you'", säger Marika King och fortsätter:

"Och om man då upptäcker att det inte var 'better for you', så är det klart att då blir det en backlash."

Lärdomen är tydlig: Att vara hållbar räcker inte som säljargument.

"Man kan inte komma och säga att någonting bara ska vara bättre för miljön – det måste ofta både vara billigare och ha tydligare funktionella- eller och hälsofördelar."

Potential i smarta maskiner

I det nya investeringsklimatet har riskbedömning blivit central, menar Marika King. Ett misstag bolag gör är att de har flera olika typer av risk: tech-risk, kommersiell risk och regulatorisk risk. Dessa bolag får det särskilt svårt – riskerna förstärker varandra exponentiellt.

"Kan man ta bort en eller två av dem är det bättre", säger hon.

Inom agtech ser många investerare störst potential i smarta maskiner – sensorer, maskinlösningar och internet of things-teknologi med konkreta, beräkningsbara effekter.

Samtidigt är det svårare för biostimulanter, menar Marika King, då de är svårare att bevisa och räkna hem.

Saknar stöd från staten

Trots sin starka position inom "vanlig" tech ligger Sverige efter inom foodtech-investeringar, menar Marika King. I jämförelse har till exempel Danmark byggt ett starkare ekosystem kring foodtech där många bolag har en koppling till universitet och forskningsprojekt med statsfinansiering, menar hon.

"I Sverige skulle vi behöva en mer progressiv strategi med fokus på nya teknologier och stöd till forskning, entreprenörer och bolag som jobbar mot en omställning som inte bara är nödvändig men också kan vara finansiellt attraktiv."

Marika King tycker även att hela riskkapital-branschen står inför en avgörande fråga när det gäller just foodtech:

"De sista åren har det varit mycket diskussion kring om hållbar agrifoodtech går att finansiera med riskkapital över huvud taget. Funkar tioårshorisonterna som de traditionella riskkapitalbolagen jobbar med?"

Åsikterna går isär, konsensus finns inte. Men en väg framåt som Marika King lyfter fram är att samarbeta med andra finansiärer som family offices, ängelinvesterare och större bolag med egna investerarlådor.

Nischen som många missar

Trots utmaningarna ser hon flera ljuspunkter framöver. En tydlig trend är att många foodtech-bolag går från att bara sälja till konsumenter till att även sälja till andra företag, vilket kan ge mer stabila intäkter.

"Det brukar vara bäst att ha både och. Bara B2C brukar aldrig funka", säger Marika King.

Pinc har i tre bolag som jobbar med så kallad "crop breeding" – utveckling av klimatresistenta grödor. Ett område där få andra vågat investera.

Med ny teknologi inom genteknik och AI tror hon att området har stor potential, trots traditionellt långa utvecklingstider. Intresset från andra investerare växer snabbt.

"Det finns inte en agrifoodtech-investerare i Europa som inte frågar oss just nu om vilket bolag de ska investera i inom det här."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: