DEBATT: Sverige måste plastbanta – öppna fler offentliga vattenkranar nu

Petra Ringström Oxhamre, vd på Glacial.

Medan europeiska storstäder bygger ut sina offentliga dricksvattenlösningar, fortsätter vi svenskar med att gå törstiga på stan och köpa vatten i plastflaska. <br><br>Detta är långt ifrån hållbart – impactbolag som vill se slutet för engångsplasten måste gå ihop och påverka i den här förbisedda frågan, skriver Petra Ringström Oxhamre, vd på flaskföretaget Glacial, i en debattartikel.

Moderaterna i Stockholm pratar om att återinföra Vattenfestivalen som en hyllning till stadens vattenmiljö. Det är naturligtvis ett trevligt initiativ, men vad hjälper en festivalvecka när stadens invånare inte ens kan släcka törsten i sin egen stad?

Tänk er en varm sommardag i en svensk storstad. Efter en promenad och spring i lekparken är barnen törstiga. Föräldrarna letar desperat efter en vattenfontän – men den finns inte. Lösningen blir att köpa plastflaskor på Pressbyrån. Samtidigt, i Europas huvudstäder, är det en självklarhet att kunna dricka eller fylla på sin flaska i en fontän mitt i stan. Där har dricksvattnet blivit ett offentligt ansvar.

Sverige verkar bry sig minst i Europa om att tillhandahålla offentligt dricksvatten. Rom har över 2 500 fontäner, Barcelona runt 1 800 och Wien närmare 1 500. Paris har sina klassiska Wallace-fontäner och London har installerat över 100 nya drickstationer samt byggt upp ett nätverk med tusentals påfyllningsplatser på caféer och i butiker. Stockholm, Göteborg och Malmö har ett tjugotal vattenfontäner vardera, utan skyltning eller digital karta som visar var de finns.

Man kan förstå att vi hamnat efter, med tanke på att vi har världens bästa kranvatten hemma. Vi brukar nog tänka att "detta är inte ett problem i Sverige". Men resultatet är att vi driver på försäljningen av onödig och dyr engångsplast.

Sedan fyra år tillbaka finns ett EU-direktiv som betonar vikten av tillgång till rent dricksvatten för alla medborgare och att främja vattenstationer i offentliga miljöer. Sverige måste nu ta sitt ansvar och säkerställa att direktivets ambitioner inte stannar på papper utan följs i alla svenska städer.

Tre skäl till att agera nu:

• Minska plasten. Engångsflaskor är en av vår tids största miljöbovar. Att producera och transportera flaskvatten kan ge hundratals gånger större koldioxidutsläpp än kranvatten. Plasten i sig hamnar därefter i våra hav och förstår dess miljö.

• Onödiga kostnader. Barnfamiljer, ungdomar och äldre tvingas köpa dyrt vatten i butiker trots att det borde vara kostnadsfritt. Vatten är en grundläggande service.

• Förutsättning för folkhälsa. Tillgång till vatten är avgörande för att människor ska kunna röra på sig, vistas ute och leva hälsosamma liv. Ingen ska behöva riskera uttorkning eller avstå från aktivitet för att det saknas möjlighet att fylla på en vattenflaska.

Så kan våra svenska städer kliva fram och ta ett helhetsgrepp:

• Ta fram en nationell strategi med tydligt ansvar.

• Bygg ut fontäner vid parker, torg och kollektivtrafikens knutpunkter.

• Etablera påfyllningsnätverk i samarbete med kaféer och butiker.

• Säkerställ drift och skötsel så att fontänerna fungerar året runt.

Jag ser alldeles för få svenska politiker, företag och organisationer sätta press för detta. Om vi menar allvar med plastfrågan och folkhälsan måste vi börja med det mest grundläggande: tillgängliggöra gratis dricksvatten och sluta premiera ett beteende som bygger på att vi köper engångsplast.

Visst, låt oss återinföra Vattenfestivalen, men låt den bli startskottet för något större: en vattenstrategi som håller långsiktigt för människor och miljö.

Vilka är med mig?

Petra Ringström Oxhamre, vd på flaskföretaget Glacial, vars vision är att konkurrera ut vatten i engångsplastflaska.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: