Plastfria locktillverkaren väljer London för att växla upp: "Jättemarknad"
Efter tuffa tiden i Sverige öppnar plastfria locktillverkaren kontor i London för att lägga i en högre växel i försäljningen.<br><br>"Det är en potentiell jättemarknad", säger vd Jesper Berthold till Impact Loop.
.png)
Vd Jesper Berthold sa i en intervju med Impact Loop i våras att Liplid äntligen börjat få "de första ketchupfläckarna på tallriken" efter många år av kämpande.
Fem miljoner hade tagits in, om än till sänkt värdering, och försäljningen tagit fart.
Nu tar det Stockholmsbaserade bolaget – som tillverkar ett hållbart alternativ till plastlock till bland annat kaffemuggar – steget över Nordsjön och öppnar kontor i London.
"Vi måste satsa ordentligt nu, för att kunna besöka kunder regelbundet och vara nära marknaden så är det här jättebra. Det är jätteviktigt att kunna bearbeta lokalt", säger Jesper Berthold.
Bolaget har anställt två britter på plats. Utöver att sälja lokalt har de också närmare till andra delar av Europa.
"De kommer lättare att kunna besöka även Irland och Belgien än vad vi har från Stockholm."
Har ni många kunder i Storbritannien?
"Det måste vara man vara ärlig och säga att vi inte har än, men vi har några. Och det är en potentiell jättemarknad”.
Idén med det nya kontoret är helt enkelt att vara "kundnära". Och bolaget planerar att öppna fler kontor utomlands, även om Jesper Berthold inte kan säga var i nuläget.
Produktionen av Liplids lock görs idag i Kina. Jesper Berthold har tidigare sagt till Impact Loop att målet är att på sikt flytta produkten till Europa.
"Det är fortsatt planen, men då måste vi nå en större volym. Troligt är att vi kommer göra det under 2026", säger Jesper Berthold.
Försäljningen fortsätter att öka, enligt vd:n, även om siffrorna kommer att vara röda när 2025 summeras. Förra året gjorde bolaget ett minus på 4,5 miljoner kronor (EBTIDA) samtidigt som nettoomsättningen landade på cirka 1,4 miljoner.
De drygt fem miljoner kronor som bolaget tog in i våras i en nyemission från befintliga ägare kommer att räcka ett tag till, berättar Jesper Berthold. Men ytterligare finansiering är nödvändig på sikt.
"Skulle vi gå in på nya marknader, exempelvis USA vilket är planen på sikt, känns det korkat att ta de pengarna från den kassa man har. Så när expansionen väl kommer så kommer vi ta in mer pengar", säger han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups