Cirkulära modebolaget Circulose rekryterar tre tungviktare i ett svep

Helena Helmersson, Christian Dressler, Kristina Kempe och Amanda Geijer på Circulose. Foto: Pressbilder.

Textilåtervinnaren Circulose krokade tidigare i år upp modekedjan Mango som kund och har tidigare H&M-vd:n Helena Helmersson som styrelseordförande. Nu vässar bolaget ledningen och rekryterar tre tungviktare på en gång.

Nyhetschef och redaktör

Circulose grundades 2012 av forskare på KTH och specialiserar sig på att omvandla cellulosahaltigt textilavfall till nytt material. När det tidigare bolaget Renewcell gick i konkurs 2024 köpte investeringsbolaget Altor tillgångarna och döpte om bolaget till Circulose. Den tidigare H&M-vd:n Helena Helmersson är styrelseordförande och Jonatan Janmark med bakgrund på konsultjätten McKinsey är vd.

Tidigare i år fick bolaget in Mango som kund, modekedjan ska använda fibrer som produceras med så kallad Circulose-massa av bomullsavfall som återvinns i en kemisk process.

Som ett led i expansionsplanerna vässar Circulose nu sin bolagsledning med tre tunga rekryteringar.

  • Christian Dressler, tidigare globalt ansvarig förteknikutveckling på den österrikiska cellulosaföretaget Lenzing Group, kliver in som ny CTO.
  • Amanda Geijer plats som ny CFO. Hon kommer närmast från rollen som finansansvarig på förpackningsbolaget Billerud Europe och lång erfarenhet av massa- och pappersindustrin.
  • Katarina Kempe blir ny kommunikationschef. Hon delar bakgrund med styrelseordföranden Helena Helmersson då Katarina Kempe tidigare var global presschef på H&M.

Circulose kommenterar trippelrekryteringen i ett inlägg på Linkedin:

"Att vi kan attrahera den här nivån av kompetens säger mycket om styrkan i vårt uppdrag och den möjlighet som ligger framför oss. Jag ser fram emot att tillsammans med Amanda, Katarina och Christian ta nästa steg i att realisera vår mission", skriver Jonatan Janmark.

Circulose är fortfarande i uppbyggnadsfasen av sin verksamhet. Enligt det senaste bokslutet för 2024 redovisade bolaget en nettoomsättning på knappt 2 miljoner kronor och ett minusresultat (EBITDA) på cirka 64 miljoner kronor.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: