Camilla Bergman: Impact-satsningarna som försvann
Alla kan göra impact om det inte kostar något. Men de riktigt modiga ledarna gör det även när de riskerar något, skriver Impact Loops Camilla Bergman.

I helgen fick jag upp ett inlägg på Linkedin om Sia Glass, vars hatstorm för några veckor sedan jag helt missat. De har mött rasism i sociala medier på grund av en reklambild med en svart man och en vit kvinna, och deras barn, som äter glass.
Bortsett från det fullständigt absurda i att människor skriver rasistiskt om detta så hajade jag till över vad Sias vd Stefan Carlsson sa i Göteborgs-Posten:
"Väljer man att inte köpa av oss på grund av detta så tycker jag inte att man ska göra det längre."
Varför jag hajar till? För att det just nu är ovanligt med ledare som är beredda att tappa affärer på grund av sina värderingar.
Ta bara Spotify, som de senaste tio åren gjort sig till förkämpar för jämställdhet och mångfald, men som sedan sponsrade Trumps installation med miljonbelopp – en president som aktivt motarbetar just dessa värden. Eller Ericsson, som rensar bort ord om mångfald från sin årsredovisning, för att inte reta upp densamma.
Men detta är inte bara ett fenomen bland bolag som verkar i USA. Även på hemmaplan ser vi hur företag ställer om för att, när vinden blåser åt ett annat håll, maxa utdelningen till ägarna.
Även på hemma plan ser vi hur företag ställer om för att maxa utdelningen till ägarna
Ta klädjätten H&M, som under Helena Helmerssons ledarskap faktiskt fick mig att känna hopp. Kanske kunde klädbranschen faktiskt bli hållbar? Men efter att Daniel Ervér tillträtt som vd, plockat bort de enda personerna med hållbarhetspositioner i ledningsgruppen och lagt ner företagets impact-hubb, så känns det som att bolaget som gick i bräschen för hållbarhet är tillbaka på ruta ett.
Jag vet själv hur lätt det är. För ett gäng år sedan var jag med och drog igång klimatsatsningen Breakit Impact Challenge (som faktiskt sådde ett litet frö hos mig att några år senare starta Impact Loop). Ett fantastiskt initiativ där vi under fyra veckor guidade företag i hur de skulle minska sina klimatutsläpp. Vi lanserade också Shift, ett slags Draknäste för entreprenörer främst i utanförskapsområden, ihop med organisationen Bling.
Vi var inte ensamma: Konkurrenten Dagens Industri drog igång jämställdhetsutmaningen Equality Challenge 365 där de utmanade näringslivet att växla upp arbetet för ett mer balanserat näringsliv, och de startade konferenserna Impact Summit och Di Business 50/50.
Idag är tongångarna annorlunda. När nyhetens behag var över och andra trender dök upp föll också intresset hos sponsorerna, och därmed också hos ägare och styrelse – ett exempel rapporterade vi om i veckan. Visserligen finns andra goda initiativ, och jobbet är ju inte ogjort, men skiftet är ändå tydligt.
För mig, som själv är entreprenör och vd, och dessutom i viss mån investerare, förstår jag förstås varför det blir så här. Om en klimat- eller jämställdhetssatsning blir ett probono-projekt är det svårt att hålla det rullande. Och för att det inte ska bli just ett sådant projekt måste engagemanget finnas redan i ägarled – det får inte bli beroende av enskilda eldsjälar internt som jobbar övertid för att göra skillnad.
Där håller jag verkligen med David von Laskowski, vd för salladsjätten Greenfood, som i en intervju med Impact Loop menar att ett företag inte kan drivas enbart på idealism. Hans bolag levererade 385 miljoner i vinst till ägarna förra året – samtidigt som de bidrar till att miljontals människor över hela världen äter mer grönt. Uppenbarligen går det.
Men kortsiktigheten och "vända-kappan-efter-vinden-tänket" i icke-impact-bolag är ett problem. Det är ett problem att många bolag och ägare idag är så ängsliga. Att alla tror att de står för något, när det i själva verket handlar om att manifestera det som säljer just nu.
Alla tror att de står för något, när det i själva verket handlar om att kopiera det som är "rätt" just nu
För alla kan göra impact när det ligger i tiden, när det är populärt och när det går att tjäna mer pengar. Det är mycket svårare att, likt Sia Glass vd Stefan Carlsson, också göra det när man kan förlora något.
Intressant nog är det den som vågar som lär bli den långsiktiga vinnaren. För är det något det senaste året visat så är det att pendeln svänger snabbt. Att då ha stått stadigt vid sina värderingar, oavsett lågkonjunktur eller presidenter, tror i alla fall jag kommer att ge ett försprång.
Om inte annat är det sådana ledare vi minns.
Tycker jag – vad tycker du? Hör av dig!
/Camilla Bergman
PS: Har du inget medlemskap på Impact Loop? Passa på nu – vi har rabatt på ett av våra abonnemang där också alla våra meetups ingår. Då stöttar du dessutom oss som nyhetskanal.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups