STOR INTERVJU

Byggde Soundcloud till miljardbolag – nu ska deras elcyklar ta över Europa: "Trenden blir starkare"

Dances grundare Alexander Ljung, Eric Quidenus-Wahlforss och Christian Springhub. Foto: pressbild.

Med hundratals miljoner i riskkapital i ryggen ska Dances elcyklar bidra till ett bättre klimat – samtidigt som de vill höja livskvaliteten i världens storstäder. Genom en affärsmodell som liknar streaming är målet klart: "Vi ser en global expansion framför oss."

Reporter

Hur tar man all den kunskap man samlat på sig om prenumerationer och streaming från att bygga upp en global musiktjänst in i något som på allvar kan göra impact och leda till positiv klimatpåverkan?

Det var frågan som Eric Quidenus-Wahlforss, medgrundare till miljardvärderade musiktjänsten Soundcloud, ställde sig själv 2019.

"Efter 12 år inne i musikbranchen och paradigmskiftet till streaming kände jag att det var dags att prova något nytt. Jag hade redan dragits starkt till impact och klimattech som ängelinvesterare i bolag som Normative och Heart Aerospace. Jag tog ett sabbatsår för att dyka ner i vad nästa steg kunde bli."

Svaret på frågan blev Berlinbaserade elcykelbolaget Dance som Eric Quidenus-Wahlforss startade 2020 tillsammans med Soundclouds andra medgrundare Alexander Ljung och tyska techentreprenören Christian Springhub.

Eric Quidenus-Wahlforss tog ett sabbatsår för att tänka på vad han skulle göra efter Soundcloud. Det ledde till att han drog igång Dance med två medgrundare. Foto: pressbild.

Egenutvecklad mjuk- och hårdvara

Mobilitetsbolagets affärsmodell är uppbyggd kring prenumeration av elcyklar med egenutvecklad mjukvara och hårdvara i botten. I abonnemanget ingår även reparationer som medlemmarna kan boka där cykeln står, och leverans av en ny cykel om den befintliga stjäls. En helhetslösning som enligt Dance i så många avseenden som möjligt ska likna sättet vi vant oss vid att streama musik och media.

"Vi insåg när vi startade att de flesta som håller på med cyklar inte har någon koll på mjukvara, prenumeration och att bygga en stark kundrelation alls. Den erfarenheten som vi har med oss i det fältet är ganska unik i cykelvärlden. Jag skulle säga att den absolut viktigaste erfarenheten vi har är att vi har byggt bolag tidigare. Det blir mycket enklare i allt man ställs inför som att resa pengar, bygga team och arbeta med tillväxt”, säger Eric Quidenus-Wahlforss.

Jag skulle säga att den absolut viktigaste erfarenheten vi har är att vi har byggt bolag tidigare

Hur var det för dig som kommer från en digital bakgrund att börja arbeta med hårdvara?

“Att bygga cykeln är det som har varit svårast på den här resan. I början hade vi en tro på att vi skulle klara oss undan utan egen hårdvara och jobbade med partners i en pilot där vi hade hundratals kunder som använde olika cyklar som vi testade. Men efter fem månaders tester så insåg vi att vi måste bygga vår egen cykel. Det blev tydligt att den hårdvaran som finns därute inte är gjord för prenumeration och för att ingå i en stor flotta. Det var verkligen en utmaning att dyka ner i det och göra det från grunden.”

Men det var inte bara produktionen av hårdvara som var outforskad mark för Eric Quidenus-Wahlforss och de andra medgrundarna. För att bygga upp det ekosystem som krävs för en storskalig prenumerationstjänst av fordon krävs en organisation i de städer de går in i.

“Det har varit svårt att sätta upp allt som händer på marken. Vi har lager, mekaniker och logistikpersonal som arbetar i de städer vi finns i. Jag skulle säga att det är drift och hårdvara som har varit de tuffa utmaningarna hittills.

Efter fem månaders tester så insåg vi att vi måste bygga vår egen cykel

Kvalitet en nyckelfaktor

Eric Quidenus-Wahlforss menar att hårdvarufrågan till stor del handlar om kvalitet på cyklarna som finns tillgängliga på marknaden, och att den insikten varit en nyckelfaktor kring Dance strategi om egen produktion.

“Den stora grejen vi har insett är att de allra flesta cyklar är dåliga tyvärr. De går sönder och de har olika systematiska problem. Det är på grund av de allra flesta som säljer cyklar inte betalar priset utifrån total ägandekostnad. Vi har en flotta därute och vårt incitament är att den ska behöva så lite reparation som möjligt och hålla så länge den kan. Det handlar om enhetsekonomi i slutändan.

I dagsläget erbjuder Dance sina prenumerationstjänster i Berlin, Hamburg, Munchen, Wien och Paris. På tre av marknaderna erbjuder bolaget även prenumeration av elmopeder.

Hur väljer ni ut vilka marknader som ni ska etablera er på?

“Mycket kokar ner till vad det finns för cykelkultur i staden och hur infrastrukturen ser ut. Det handlar också om hur den politiska viljan ser ut för att underlätta utvecklingen och om det finns brister i det kommunala transportsystemet. Det är flera faktorer som spelar in.

Kvalitet är en nyckelfaktor, konstaterar Eric Quidenus-Wahlforss och berättar att Dance till slut landade i att de behövde bygga cyklarna själva. Foto: Dance.

Räknar med att bli topp tre i Paris

Eric Quidenus-Wahlforss vill inte kommentera närmare hur den finansiella utvecklingen kring bolaget ser ut, men konstaterar att Dance har runt 10 000 medlemmar i dagsläget.

"Paris går otroligt bra och inom ett år så räknar vi med att vara på topp tre över operatörer sett till flotta i staden. I Tyskland och Österrike har det varit tuffare i år på grund av det ekonomiska läget."

Samtidigt konstaterar han att Dance mål är att rulla ut på ett stort antal marknader utöver de som bolaget idag är aktivt på.

"Vi ser en global expansion framför oss och har en väntelista med tiotusentals namn som satt upp sig från marknader vi ännu inte är igång på. Det jag kan säga är att stora städer som London och Amsterdam är långt upp på vår lista. Samtidigt är det bara att konstatera att det har varit tuffare finansiella tider. Det har lett till ökad prioritet mot lönsamhet och en bra ekonomi per enhet i de städer vi är innan vi gör en stor expansionsresa."

Att det är en omfattande satsning som grundarna bakom har ställt in siktet på är tydlig om man tittar på det kapital som Dance rustat sig med.

"Vi har tagit in strax över 40 miljoner euro i riskkapital. Sen har vi tagit in lån på runt 20 miljoner euro för att bygga upp vår fordonsflotta", säger Eric Quidenus-Wahlforss.

Samtidigt är det bara att konstatera att det har varit tuffare finansiella tider

Trend med fler cykelbanor

Som Eric Quidenus-Wahlforss själv konstaterar är den franska huvudstaden i dag en viktig marknad för Dance. Anledningen till att elcykelmarknaden är så het just där går att härleda till den stora utbyggnad av cykelbanor på över 1000 kilometer som gjorts de senaste åren. En utveckling som han tror att vi kan vänta oss på fler platser.

“Det är en bred trend och om vi tittar 10 år fram i tiden så tror jag att den trenden bara blir starkare, där mycket just bygger på elcyklar. Den här nya typen av fordon är så bra produkter och är på en helt annan nivå än vanliga cyklar. Det är en helt annan potential i de här fordonen vilket kommer driva på en utveckling som kommer vara svår att stå emot.”

Samtidigt som Eric Quidenus-Wahlforss säger att Dance startades med viljan att bidra till mindre utsläpp och ett bättre klimat, är frågan om social hållbarhet starkt närvarande i bolagets arbete. Den aspekten handlar om hur städer kan bidra till ökad livskvalitet om de anpassas för cyklar och lättare fordon istället för bilar. Frågor som han tror kan vara avgörande för att få med stora grupper mot en grön omställning.

“Det är lättare för människor att relatera till de problem som är här och nu. Som höga utsläppsnivåer lokalt, ljudstörningar, säkerhet och livskvalitet. Det finns flera aspekter som jag tror är viktigare för många människor just nu än den övergripande globala miljöaspekten.

Stockholm fick sin första cykelgata där annan trafik ska anpassa sig efter cyklisterna tidigare i november. Hur ser ni på Sverige som marknad?

"I Norden generellt är det en kortare säsong vilket påverkar vår abonnemangsmodell. Men med det sagt så ser vi från andra marknader att när förutsättningar ges för ett ökat cyklande så blir det allt mindre säsongsbetonat. Stockholm kan absolut bli en marknad för oss men vi behöver se att marknaden expanderar för att vi skulle säga att det blir vår nästa stad. Vi får se när vi kan göra det, men självklart skulle vi vilja vara i Stockholm."

LÄS MER: De vill skapa en mer hållbar stadsmiljö – 10 heta mobilityspelare

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.