Backas av Chanel – nu mer än dubblar förpackningsbolaget omsättningen: “Intensivt år”
Deras teknik ska få ner utsläppen från tillverkningen av förpackningar med 75 procent. Nu visar nya siffror att Yangi – med modehuset Chanel på ägarlistan – mer än dubblat sin omsättning – samtidigt som de är på jakt efter nytt kapital.<br><br>"Vi har stärkt vårt team, förfinat vår maskinplattform och påbörjat fullskalig produktion", skriver bolaget i sitt färska bokslut.
.png)
EU driver på för hållbarare förpackningar. I början av året trädde förordningen PPWR – som skärper kraven mot bland avfall och ska styra branschen mot att bli klimatneutral – i kraft.
Samtidigt, i Varberg, finns ett bolag som vill förändra förpackningsindustrin i grunden. Redan 2014 drog Anna Altner igång Yangi, med en teknik som bygger på en torrformningsprocess där cellulosamassa producerar 3D-formade förpackningar.
Konsekvensen blir att förpackningen görs utan tillsatt vatten och betydligt mindre energi går åt än när vid traditionell tillverkning. En potentiell “game changer”, alltså.
“Jämför vi med konventionell teknik i dag så kan vår teknik sänka koldioxidutsläppen och energiförbrukningen med upp till 75 procent. Det är helt enkelt en stor skillnad som vår teknik kommer med till bordet”, sa Anna Altner till Impact Loop i slutet av 2023.
Ni visar ett nytt bokslut som Impact Loop har läst att de ökat intäkterna – och bolagets storlek – under förra året.
“2024 har varit ett intensivt år för oss på Yangi, fyllt av tekniska framsteg, kommersiella genombrott och spännande samarbeten. Vi har stärkt vårt team, förfinat vår maskinplattform och påbörjat fullskalig produktion” , skriver bolaget i bokslutet.
Tittar man på rena siffror så landar nettoomsättningen för 2024 på 9,9 miljoner, mer än dubbelt så mycket som 2023. Samtidigt är förlusterna fortsatt stora. Bolaget landar på ett minus på 27,8 miljoner (EBITDA) vilket är cirka en miljon mindre än året innan.
De skriver att planen är att fortsätta skala – och att de är beroende av en nyemission. Och det finns gott hopp om att få in kapital.
“Kapitalanskaffningen har nåtts av positiv respons och styrelsen har en stark tilltro att denna kommer i mål i närtid”, skriver bolaget och nämner även de nya EU-reglerna och att de "skapat momentum" för branschen.
Sedan starten har bolaget tagit in kapital i flera vändor. Och på ägarsidan finns förutom huvudägaren Loop Factory, ett annat impact-bolag från Varberg, även tyska industrikoncernen Voith och franska modehuset Chanel – som båda fanns med när bolaget tog in 40 miljoner kronor 2022.
“För mig har det varit viktigt att få in aktieägare som förstår att det här är en teknik som ska ut på marknaden och att det kräver långsiktighet. Chanel är en varumärkesägare med väldigt höga kvalitetskrav. Att de tror på tekniken är bara det en kvalitetsstämpel”, sa Anna Altner i den tidigare intervjun.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups