
De ska förebygga livmoderhalscancer – tecknar avtal med WHO: "Stor genomslagskraft"

Stratipath vill förbättra cancervården med AI – tar in kapital för att skala upp: “Finns plats för fler aktörer”
När innovationspriset Dream Award delades ut av SPP under Almedalsveckan i somras stod medtechbolaget Stratipath som vinnare. Grundarna Johan Hartman och Mattias Rantalainen har utvecklat en AI-baserad teknik som hjälper läkare att på ett mer exakt sätt bedöma risken för återfall i cancer. Nu tar de in kapital för att skala upp till fler regioner och sjukhus – något som inte bara är lätt:<br><br> “Alla vill uppfinna hjulet på nytt. Ingen vill lära sig av varandra”, säger Johan Hartman.
De vill göra impact i medtech – startar studio för bolag som riskerar 'dödens dal'
Den tidigare Almi Invest-chefen Maria Kessling har tillsammans med två kollegor dragit igång Medtech Maze – ett nytt företag som ska hjälpa forskningsbaserade bolag att frodas i Sverige.<br><br>"Många medtech-bolag fastnar i ‘dödens dal’ redan i början", säger hon till Impact LoopDu är inloggad, välkommen till Impact Loop
Journalistik, community och finansiering
Varje dag ger vi dig de viktigaste nyheterna, analyserna och krönikorna om människorna och bolagen som gör världen bättre.
Signa upp nu – nyhetsbrevet är gratis!
Genom att registrera din mailadress så godkänner du våra allmänna villkor. Du kan avregistrera dig när som helst.
STOR GENOMGÅNG: Från AI till grön energi – här är 150 teknikledare som gör impact 2025
De är entreprenörer, investerare och ledare som använder teknik för att driva förändring och skapa hållbar impact. Inför Impact Loops event BUILD har vi, tillsammans med Teknikföretagen, utsett 150 teknikledare som gör skillnad i sina företag och branscher
Är modet att gå sin egen väg nyckeln för vego 2.0?
Andreas här. I vår artikelserie om hur svenska vegobolag kan nå nya stora framgångar (läs allt här) har vikten av rätt kommunikation återkommande lyfts fram av profiler vi pratat med. Idag har min kollega Johann Bernövall intervjuat Martin Ringqvist, hjärnan bakom Oatlys uppmärksammade varumärkesarbete, om de val som havredrycksjätten gjort. Kanske är det just modet att gå sin egen väg som blir nyckeln till nästa stora vegosuccé?
.png)
Kom in i loopen med vårt nyhetsbrev!

.jpg)









.png)














