Byt till Impact Loop Europe
x

Zparq ska elektrifiera privatbåtarna: "Vi får redan förfrågningar från hela världen"

Jonas Genchel, vd på Zparq. Foto: Christian von Essen

De är den nya tidens energiföretag.<br><br>I en ny artikelserie i samarbete med energiinvesteraren InnoEnergy träffar vi bolagen som transformerar sin industri.<br><br>Det svenska uppstickarbolaget Zparq är i full färd med att elektrifiera privatbåtsmarknaden med sina smarta och modulära utombordare. Nu återstår bara att få marknadens godkännande.

Kommersiell redaktör

Denna artikelserie är ett betalt samarbete ihop med InnoEnergy. Läs mer om dem i faktarutan längst ner.

Solen glittrar över fjärden utanför Kvarnholmen där färjorna tuffar förbi på sin väg till och från Stadsgårdsterminalen. Gänget bakom Zparq har precis packat upp flyttkartongerna i sina nya lokaler. Här ska nästa generation elmotorer för småbåtar ta form. Det är i alla fall första steget på resan.

Vd och medgrundare Jonas Genchel visar runt i den helrenoverade men halvfärdigt inredda byggnaden som inhyser såväl maskinhall på nedervåningen som kontorsplatser en trappa upp. Utanför de stora fönstren syns regelbundet nyfikna flanörer som stannar upp och blänger in. Charmigt för tillfället, potentiellt ohållbart i längden.

Zparq har med decennier av KTH-kompetens lyckats ta fram ett modulärt och lättviktigt alternativ till bensingurglande tvåtaktsmotorer. Första iterationen är på 10 KW (motsvarande 15 hästkrafter) och väger 17 kilo istället för 60, vilket inte är ovanligt för utombordare.

"Det har varit viktigt för oss att bygga ett system som gör att man kan ta hem motorn när man är klar för dagen. Det ingår dessutom två batteripack så att du kan ladda hemma över natten. Du behöver ingen laddinfrastruktur vid bryggan", berättar Jonas Genchel.

Samlar in 150 datapunkter

Det unika med Zparqs lösning är framförallt kyltekniken. Vattnet cirkulerar genom motorn och kyler ner den, vilket möjliggör den mindre storleken. Patent finns på kyltekniken, delar av batteripacken och drivelektroniken.

Men en modern motor är förstås även packad med antenner och sensorer.

"Vi mäter 150 datapunkter som skickas till molnet och analyseras. Sen kan de presenteras i en app. Med AI kan vi bygga mer prediktiva modeller i framtiden."

Den gigantiska privatbåtsmarknaden är första utmaningen för Zparq, men Jonas Genchel poängterar att fler versioner kommer så småningom.

"Vi utvecklade tekniken för bärplansbåtar på KTH. I dagsläget har vi projekt med Sjöräddningen och när motorerna är kraftigare kommer vi kunna erbjuda dem till taxibåtar."

Prislappen på närmare 130 000 kronor för den första produkten kan möjligen avskräcka, men Jonas Genchel menar att det fortfarande är betydligt billigare än många av de elektrifierade konkurrenterna.

"Det finns heller ingen annan som gör så här små och modulära modeller. Det krävs ingen laddstation eller avancerad installation."

Hur ser planerna ut framåt?

"Nu under 2025 ska vi göra en mindre serie med 10 KW-modellen, och 2026 planerar vi att skala upp tillverkningen och få in stora mängder användardata. Det finns planer på 20 och 40 KW också, men det ligger längre fram i tiden."

I dagsläget sker tillverkningen av komponenterna i Asien, medan Zparq monterar själva. För framtida uppskalning finns det dock andra potentiella lösningar.

"Vi för just nu samtal med en stor europeisk biltillverkare som har en ledig fabrik där de vill hjälpa startups att utveckla hårdvara och cirkulära affärsmodeller. De har både infrastruktur, kompetens och kvalitetstänk, så det är en möjlig väg framåt."

Kommer ni från den marina sektorn själva?

"Nej, jag och min medgrundare Mikael Sundberg träffades när vi pluggade miljö- och vattenteknik i Uppsala. Vi älskar naturen och på våra vandringar pratade vi om att starta bolag ihop redan för 20 år sedan."

Till en början konsultade de från ett litet rum i Infracity. Men en affärsidé fick fäste – nämligen självvattnande krukor.

"Det var rätt kul och gjorde att vi fick erfarenhet av att jobba med tillverkare och patentprocesser. Sen fick vi KTH Marina System som kund och hjälpte dem i olika forskningsprojekt, bland annat med en autonom expeditions-ubåt. På den vägen är det. I dag kommer nästan alla våra tio heltidsanställda från KTH Marina System."

Hur har finansieringen sett ut hittills för Zparq?

"KTH Innovation finansierade så att vi kunde ordna med patent och en marknadsundersökning. Sen sa de att vi nog skulle passa bättre på andra sidan korridoren."

På andra sidan korridoren satt InnoEnergy innan flytten till Torsgatan i centrala Stockholm. En investerare som klippt och skuren för en disruptiv hårdvaru-startup.

"Först fick vi komma med i deras Highway-program, vilket hjälpte oss mycket. Sen tog vi in en såddrunda på drygt 25 miljoner kronor för två år sedan från InnoEnergy, Santander och Almi Invest Greentech. Nu när vi ska gå till marknaden kommer vi behöva ta in nytt kapital igen."

Vilket annat stöd har ni fått från InnoEnergy?

"De kan hjälpa oss med att hitta partners, bidrag och acceleratorer – inte minst är det intressant för oss att de nu har ett USA-kontor. Vi brukar även vara med på deras årliga jätteevent som kallas The Business Booster, där över hundra bolag får ställa ut sina innovationer och kan möta investerare från hela världen."

Potentiell världsmarknad

Jonas Genchel ger ett ödmjukt intryck – teamet utvecklar helt enkelt saker som är roliga och bra. Men när vi pratar om den långsiktiga målbilden avslöjas plötsligt ambitionerna.

"Målet är att få bort tvåtaktare över hela världen. Afrika har många kuststäder som skulle kunna gynnas av att elektrifiera sin båttaxitrafik, och kopplat med solenergi skulle det kunna bli riktigt kostnadseffektivt. Australien, Nya Zeeland och USA är enorma marknader. Vi får redan förfrågningar från hela världen."

Att omställningen till utsläppsfria båtdrivsystem accelererar globalt är ingen slump. Bara i Sverige släpper fritidsbåtar ut omkring 174 000 ton koldioxid per år – nästan en tredjedel av inrikesflygets utsläpp – trots att båtar används under en begränsad del av året. Traditionella tvåtaktsmotorer bidrar dessutom med tusentals ton obränd bensin och giftiga avgaser direkt i vattnet. Zparqs kompakta och effektiva lösning ligger därför helt rätt i tiden, både ur miljö- och marknadsperspektiv.

Ni har inte blivit avskräckta av konkurserna inom hårdvara och mobilitet?

"Nej, hårdvara är ju det roligaste man kan hålla på med! Investerare borde gå in mycket mer i hårdvara – det tar längre tid men vi behöver verkligen fler som stöttar den här utvecklingen, särskilt i tuffa tider. Mjukvara kommer inte rädda världen", avslutar Jonas Genchel.

Om InnoEnergy och denna artikelserie

Detta är ett betalt samarbete med InnoEnergy, en av världens ledande investerare i hållbar energi och cleantech, för att möjliggöra en global nettonollekonomi.

Sedan 2010 har InnoEnergy stöttat över 500 bolag och hjälpt fyra att bli enhörningar. Företagen har rest mer än 34 miljarder euro, skapat 40 000 jobb och är på väg att generera 110 miljarder euro i intäkter samt minska 2,1 gigaton koldioxidekvivalenter till 2030.

Driver du ett cleantechbolag och vill prata med oss om en investering? Läs mer hos InnoEnergy och kontakta oss gärna!

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: