Stockholm ska pressa tillbaka biltrafiken – lägger halv miljard kronor på gång- och cykel

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad. Foto: Pressbild/TT.

Stockholms stad fortsätter på sin inslagna väg att minska biltrafiken genom att prioritera gång- och cykelinfrastruktur och krympa bilparkeringsutrymmen. I det rödgröna styrets budget för nästa år öronmärks en halv miljard kronor för det här.

Nyhetschef och redaktör

Stockholm vill att biltrafiken ska minska snabbare och satsar därför över en halv miljard kronor på att göra det enklare att gå, cykla och åka kollektivt.

I stadens budget för 2026 öronmärks 535 miljoner kronor till nya gång- och cykelstråk, samtidigt som bilisterna får räkna med mindre utrymme och färre parkeringsplatser.

"I grunden handlar det om vilken stad vi vill ha. Jag vill ha en stad där bilvägar blir gågator och p-platser blir mikroparker och uteserveringar", säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.

Cyklingen har gått kraftigt upp

På tio år har cyklingen ökat med 35 procent i Stockholms stad och bilinnehavet är det lägsta på 25 år, men trafiken står fortfarande för hälften av stockholmarnas klimatutsläpp. För att få fler att välja kollektivtrafiken ska trafiksignaler programmeras om så att stombussar och spårvagnar alltid får grönt.

"Vi vill göra vad vi kan för att korta restiderna i kollektivtrafiken", säger Lars Strömgren.

Stockholms stad, som styrs av Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet, ska också utreda införandet av så kallade cirkulationsplaner, där bilister får köra in i men inte mellan zoner – en modell som redan används i Gent, Birmingham, Bryssel och Leuven för att begränsa genomfartstrafik av bilar.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: