Impact-bolagen kan bli vinnare med ny lag – större krav på att laga trasiga grejer
Företag måste ta ansvar för att reparera produkter som går sönder, slår EU-parlamentet fast i ett nytt förslag. För Talal Alshammari på begagnathandeln Teknikdelar och Johanna Mörk på klädtjänsten Tini är förslaget välkommet.
EU-parlamentet meddelade i fredags att man nått en preliminär överenskommelse om en ny lag som ska ge en starkare "rätt till reparation" för konsumenter. Den nya lagen syftar till att minska avfall genom att öka tillgängligheten och kostnadseffektiviteten för att reparera produkter.
Det nya lagförslaget innebär i praktiken också tuffare krav på långsiktigt hållbara produkter, eftersom det kommer att falla mer på tillverkaren och säljaren att laga produkten.
"I framtiden kommer det att vara enklare och billigare att få produkter reparerade istället för att köpa nya, dyra sådana. Detta markerar en betydande framgång för Europaparlamentet, som engagerat sig starkt för att ge konsumenterna ökad makt i kampen mot klimatförändringarna”, säger EU-parlamentarikern René Repasi om förslaget.
Överenskommelsen innebär bland annat att konsumenterna ska få tolv månaders extra, laglig garanti för produkter. Den ska också säkerställa att oberoende reparatörer ska ha förbättrad tillgång till reservdelar. Dessutom förbjuder den tillverkare från att använda kontraktsklausuler, programvara och hårdvarutekniker som kan förhindra reparation.
Man kommer också att lansera en europeisk, digital plattform där konsumenter ska kunna hitta lokala reparationsverkstäder.
Välbehövligt lyft till hållbara produkter
Talal Alshammari är grundare och vd för Spares Nordic som driver Teknikdelar, en svensk återförsäljare av reservdelar till smartphones, och vd för Spares Europe som driver Batteriexperten, en svensk e-handlare inom batterier.
Han ser det nya EU-lagförslaget som en mycket positiv utveckling och tror att det kan ge ett välbehövligt lyft för mer hållbara produkter och reparationstjänster.
“Sveriges regering har hittills inte prioriterat elektronikens hållbarhet tillräckligt mycket, så det är hög tid att den här viktiga frågan tvingas tas på allvar”, säger han till Impact Loop.
Han pekar på hur liknande lagstiftningar redan haft positiva effekter i andra europeiska länder.
"I Frankrike, där företag måste rangordna sina egna produkter baserat på hållbarhet och reparerbarhet, har vi sett hur det gynnar marknaden för våra leverantörer. Även i Österrike, där staten delar ut kuponger för cykel- och elektronikreparationer, blomstrar våra leverantörers verksamheter”, säger han.
Svårt att få tag på reservdelar
Talal Alshammari tror att lagförslaget kommer att stärka skandinavers redan starka förmåga till att reparera sina enheter själva.
“Jag brukar kalla det för ‘IKEA-effekten’”, säger han och hänvisar till att personer i Norden är vana vid och bekväma med att hemmafixa.
Konsumenterna har också blivit bättre på att ha kvar sina mobiler. I början av iPhone-eran bytte folk telefon ungefär var 16-17:e månad, berättar Talal Alshammari.
“Nu ser vi att människor behåller sina telefoner betydligt längre, ofta upp till 36 månader eller mer, och sedan ger de bort dem till familjemedlemmar eller vänner. Möjligheterna att reparera har definitivt spelat en stor roll i denna förändring, vilket i sin tur har bidragit till att öka mobiltelefoners livslängd”, säger han.
Det kan dock hända att det inte blir en helt smärtfri övergång. Att få tag på reservdelar har nämligen varit Spares största utmaning sedan pandemin. Dessutom är inte alla teknikproducenter med på tåget än, till exempel Apple.
“Detta trots att 60 procent av de enheter som används i Norden kommer från dem."
Förlänga produkters livslängd
Även Johanna Mörk, grundare och vd för Tini som har ett koncept för måttanpassad lokal produktion och reparation av kläder, är positiv till det nya EU-direktivet och kommer att följa den nationella tolkningen av det.
“Vi märker definitivt av en ökad efterfrågan på exempelvis vår tjänst ‘upcycle’ – som fokuserar på att förlänga livslängden och ge kläder ett nytt liv. Dessutom får vi förfrågningar från företag som är intresserade av att agera mer cirkulärt när det gäller profilkläder och reparationer”, säger hon.
Tini är ett konkret exempel på hur bolag kan tänka för att förlänga livslängden på sina produkter, och därmed slippa åka på kostnader för att laga det. Oftast handlar det om att gå in tidigt, redan i designfasen.
“Ett exempel är att vi alltid inkluderar minst 5 cm sömsmån i alla våra plagg, vilket innebär att du kan justera upp eller ner med en hel storlek”, säger Johanna Mörk.
När det nya lagförslaget om reparationer har antagits av både rådet och parlamentet och publicerats i EU:s officiella tidning, kommer medlemsstaterna att ha två år på sig att införliva det i nationell lagstiftning.
Detta innebär lagförslaget:
- Skyldighet för producenter att reparera vanliga hushållsprodukter såsom tvättmaskiner, dammsugare och smartphones.
- Krav på att konsumenter ska informeras om tillverkarens skyldighet att reparera produkter.
- Alternativ för konsumenter att låna en produkt medan deras egen repareras.
- Fri onlineåtkomst till uppskattade reparationskostnader.
- Ytterligare ett års förlängning av den lagliga garantin för reparerade varor.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups