Northvolt-toppar startar "insatsstyrka" – ska hjälpa impact-bolag i kris: "Förbjudet med Powerpoint"
När Northvolt gick från expansionshype till rekonstruktion – och slutligen konkurs – hamnade två nyckelpersoner rakt i centrum för ett av Sveriges mest omskrivna industridrama. <br><br>Nu paketerar de erfarenheterna i nya bolaget Trio Taskforce – en "insatsstyrka" som under högst 100 dagar ska hjälpa pressade bolag att gå från seg strategi till konkret action.
.png)
Idén föddes över en lunch tidigare i höstas. Malin Knave skulle då snart lämna rollen som personaldirektör på Northvolt, där hon först var med och byggde expansionen för att senare leda stora effektiviseringsprogram och massuppsägningar.
Hon har valt att inte följa med när nya ägaren Lyten startar upp.
"När jag kom in på Northvolt var det peaken: nytt kapital, nya fabriksplaner och en känsla av high life. Sen slog det om", säger hon när Impact Loop träffar henne och de två kollegorna i det purfärska konsultteamet Trio Taskforce.
"Vi tråkade ut ett helt gäng gäster"
Runt bordet då idén kläcktes, satt även Tom Roald Billgren, med en konsultbakgrund i en rad industribolag – bland annat Stegra.
"Vi tråkade ut ett helt gäng gäster med att prata tung industri och grön omställning. Där någonstans insåg vi att vi tänker väldigt lika kring hur företag borde jobba i tuffa lägen", säger Malin Knave.
Hon kom i sin tur att tänka på kommunikationsveteranen Erik Zsiga, som klev in som presschef när Northvolt-krisen var som hetast i media – och de två jobbade tajt under krisen.
När de tre nu drar igång Trio Taskforce ska de hjälpa bolag som är i kris eller på väg mot en – och vill vara ett mer lösningsorienterat alternativ till konkurrenterna.
"De stora konsultfirmorna är jättebra på analys. Problemet är att rapporten och 100-dagarsplanen inte ringer en enda leverantör", säger Malin Knave.
Mer action och mindre Powerpoint är devisen.
"Erik tycker till och med att vi borde säga att det är förbjudet med Powerpoint", säger Tom Roald Billgren.
Ska gå in och jobba i tre månader
Upplägget är enkelt: max tre månader, fokus på lågt hängande frukter och tydligt mätbara resultat. Malin Knave tar operations- och organisationsspåret, Tom Roald Billgren fokuserar på inköps- och kostnadsbesparingar och Erik Zsiga ansvarar för intern- och externkommunikation.
Spara pengar smart, ställa om verksamheten och kommunicera varför man gör det. Hur ska det gå till? Det finns lärdomar att hämta från Northvolt – och det handlar framför allt om tempo, förklarar Malin Knave.
"Vi var faktiskt på väg ut ur rekonstruktionen ett tag. Jag är övertygad om att vi hade klarat det om vi hade haft lite mer tempo i analyser och åtgärder. Det var inte insikt som saknades, utan exekvering. Vi hade behövt snabbare ner kostnader, snabbare få ut personal och snabbare få ordning på leverantörsledet", säger hon.
Målgruppen är framför allt medelstora tillverkande industribolag som riggat för expansion men nu behöver skruva om för att börja tjäna pengar – där finns många impactbolag, menar trion.
"Många impactbolag har byggt för tillväxt och bredd. Nu är det mycket viktigare att ha en fungerande kärna och en tydlig väg mot lönsamhet", säger Malin Knave.
Men det handlar inte om att komma in och ta över bolag som interimchefer.
"Vi krokar arm med vd, inköpschef, kommunikationschef och andra nyckelpersoner. Vi går inte in och tar över i linjen – våra uppdrag är för korta för det. Vi går in som en tillfällig task force, hjälper till och lämnar sedan", säger Malin Knave.
En viktig del är betalningsmodellen: trion är öppna för resultatbaserat arvode, där de tar en andel av de besparingar bolaget gjort och betalas först när effekterna syns i kassaflödet.
"Poängen är att det ska kunna bli i princip kassaflödesneutralt för kunden", säger Tom Roald Billgren.
Erfarenhet av kriser ett stort plus
Att två av tre varit med om en spektakulär krasch ser de som en styrka – inte ett sänke.
"Man kan ju förstå att någon ställer den frågan. Men det vi gjorde de sista ett–två åren innan konkursen var allt annat än passivt. Vi kämpade stenhårt för att det inte skulle gå som det gick", säger Malin Knave.
Erik Zsiga fyller i:
"Erfarenheten från en total kris är inte en belastning, den är en tillgång. Vi lärde oss mycket som nu kan komma till stor nytta i andra företag."
Men kommer ni inte behövas om marknaden vänder?
"Det är nog enklare nu när läget är tuffare. Många bolag, inte minst inom impact, har enorm press på sig. Fokus har skiftat från att ta in kapital till att visa att man får igång driften och levererar på sitt löfte", säger Malin Knave.
Samtidigt kan deras kompetens komma till användning även när bolagen är på grönare kvist, menar Tom Roald Billgren.
"När man växer gör man det ofta lite spretigt, och behöver beskära för att växa vidare. Jag ser fram emot en högkonjunktur och tror absolut att vi kan göra stor nytta även då", säger han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups





























