Ny på jobbet

Lämnar Nöjesguiden – blir marknadschef på Norrsken: "Vant sig vid att tänka annorlunda"

Norrskens nya marknadschef Pelle Tamleht. Foto: pressbilder.

Medieprofilen Pelle Tamleht, chefredaktör för den smått legendariska tidningen Nöjesguiden, blir ny marknadschef på stiftelsen och impact-hubben Norrsken.

Redaktör och reporter

Stiftelsen Norrsken består idag av tre impact-hus i Stockholm, Kigali och Barcelona, liksom satsningar som Impact Week och andra aktiviteter kring impact.

Nu värvas Pelle Tamleht som ny marknadschef i Norden. I mediebranschen är han ett känt namn då han fram till nu har varit tidningen Nöjesguidens chefredaktör och ansikte utåt.

“Det ska bli oerhört spännande. Jag är övertygad om att jag kommer att lära mig lika mycket under första året som jag gjort under mina 43 tidigare”, säger Pelle Tamleht till Impact Loop om den nya rollen.

Varför då?

“Jag har haft ögonen på Norrsken länge, först som journalist och sedan när jag blev nyfiken på att eventuellt jobba där. Varje gång jag besökt huset har jag lärt mig något nytt och känt av nybyggarandan som finns. Det finns en otrolig bredd på verksamheterna i impactvärlden med allt från vegansk ost till modulära kärnkraftverk."

Har pluggat på KTH

Han började som krogredaktör på Nöjesguiden 2008, och har utöver chefredaktör-jobbet haft en rad olika roller på företaget. På cv:t sedan tidigare finns allt från spelutvecklare, digital kreatör och författare.

Rollen som nordisk marknadschef är nyinrättad men han kommer att bli en del av ett befintligt team på Norrsken. Övergången från Nöjesguiden till Norrsken kan utifrån verka oväntad, men det är inte en helt ny värld som väntar för Pelle Tamleht.

"Jag förstår att den här rekryteringen kan se ut som lite av en skräll på pappret, men jag gick på KTH på en gång i tiden och har jobbat på en techig sida av spelbranschen tidigare. Sedan så jobbade jag väldigt mycket med partnerskap och event på Nöjesguiden, vilket också är en del av den här rollen", säger han och fortsätter:

"Min roll blir att fortsätta utveckla Norrskens varumärke. Kännedomen är stor bland många men jag tror inte att alla vet vad Norrsken gör. Det gapet ser jag fram emot att överbrygga."

Vad tar du med dig från tidningsbranschen in i impact-världen?

"Mediebranschen har under lång tid stått inför så många utmaningar att man har vant sig vid att behöva tänka annorlunda och nytt hela tiden. Det har snarare blivit ett normaltillstånd."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.