Rekordökning i förnybart och bästa sociala mediekanalen – här är dagens impact-svep

Ida Barth Thomassen, chef över Wandas nordiska verksamhet. Grafik av Impact Loop.

I dagens impact-svep listar vi tre händelser att hålla koll på – just idag.

Reporter

1. Investeringar i förnybart ökar med rekordfart – solenergi är hetast

Takten för nya investeringar i förnybar energi har skjutit i höjden under årets första sex månader, rapporterar Bloomberg som kartlagt de globala nyinvesteringarna.

Under första halvåret strömmade 358 miljarder dollar in till nya projekt inom förnyelsebar energi runt om i världen. Det är en ökning med 22 procent från samma period föregående år – vilket är den högsta nivån som någonsin redovisats för en sexmånadersperiod.

Åt vilket håll investeringarna i stor utsträckning går är tydligt. Runt 335 miljarder dollar har vikts åt nya projekt inom solenergi, vilket tydliggör hur snabb accelerationen inom sektorn faktiskt är.

Samtidigt är det solklart var utvecklingstakten är hetast för projekt inom förnyelsebar energi. Den kinesiska marknaden står för den högsta andelen nytt investerat kapital där hela 177 miljarder dollar slussats in till sektorn. 

2. Sociala mediet som är bäst för cirkulära bolag

Så lite tid, så många sociala medier! Men nu visar en undersökning som gjorts på uppdrag av norska teknik- och logistikstartupen Wanda, hur användare av olika sociala medie-plattformar väljer cirkulära tjänster.

Resultatet kan ge en fingervisning om var du som driver ett cirkulärt bolag har störst möjlighet att nå rätt kunder. Så här ser det ut:

Du säljer begagnade grejer. Satsa på Snapchat och TikTok. Där svarar 70 respektive 68 procent att de har övervägt att sälja begagnat.

Du säljer reparationer. Satsa på Tumblr, Snapchat och Youtube. Här är det Generation X – – alltså 40 till 49 år – som är mest intresserade. Nästan hälften av dem överväger att ta hjälp med reparationer.

Du hyr ut saker. Här finns de mest positiva i Generation Z – det vill säga 18 till 29 år – och de hittas i störst utsträckning på Tumblr och Pinterest.

En sak är dock gemensam för alla åldersgrupper: 75 procent av de tillfrågade 1 000 personerna vill minska sin konsumtion, för att stärka sin privatekonomi. 

"Plattformar som Facebook och Instagram har skapat en blomstrande marknad för köp och försäljning av begagnade varor, vilket har gjort cirkulära tjänster till ett attraktivt alternativ för ekonomiskt medvetna konsumenter” säger Ida Barth Thomassen, chef över Wandas nordiska verksamhet.

3. Einride får stororder från bryggerijätten – ska täcka södra Sverige

Att elektrifieringen av fordonsflottan i transportsektorn går fort är ingen underdrift. Ett tydligt bevis på det är det samarbete som nu intensifieras mellan el-lastbilstillverkaren Einride och bryggerijätten Carlsberg.

Sedan tidigare har Carlsberg använt Einrides elfordon på enskilda sträckor. Nu växlas omfattningen upp.

Från hösten 2024 ska Einrides ellastbilar köras på Carlsbergs rutter mellan bryggeriet i Falkenberg och centralerna i Göteborg, Helsingborg och Malmö, liksom vattenfabriken i Ramlösa.

“På Einride strävar vi efter samarbeten med framåtlutade bolag för att aktivt minska de globala koldioxidutsläppen. Det är en ynnest att arbeta med kunder som Carlsberg Sverige och hjälpa dem på deras resa mot hållbar frakt, säger Carl Ceder, vice chef över Einrides nordiska verksamhet.

Detta förväntas elektrifiera cirka 765 000 transportmil över en femårsperiod. Enligt beräkningar Einride själva gjort är det en besparing på runt 12 300 ton koldioxid jämfört med diesellastbilar.

El + öl = sant. Einride får köra Carlsbergs öl i utökat samarbete.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.