Byt till Impact Loop Europe
x

Från drönare till båtar – här är 13 mobilitetsbolag på jakt efter kapital: "Målet är inte en brant hockeyklubba"

Mattias Sjunnesson (Packbud), Jacob Gustafsson (Coride), Sara Nozkova (Flox), Gustav Hasselskog (Candela), Yalda Mirbaz (Vidde), Karin Ebbinghaus (Elonroad) och Tobias Husberg (Cstrider). Foton: press.

Impact Loop har kartlagt 1 200 svenska impact-bolag – och just nu söker 88 av dem nytt kapital. De flesta finns inom mobilitetssektorn och utvecklar allt från elvägar och drönare till parkeringsappar och båtar. <br><br>"Vi vill göra en väldigt stabil och kontrollerad resa framöver", säger Yalda Mirbaz, ekonomichef på Vidde som utvecklar elektriska skotrar om bolagets pågående 20 miljoners-runda.<br><br>-> Genomgång: 13 mobilitetsbolag som är på jakt efter kapital<br>-> Snöskoterbolaget Vidde, det stabila PE-caset: "Vill bygga något hållbart över tid"<br>-> CStrider siktar på kommunaffär: "Förutsätter att vi hittar investerare"<br><br><br>

Reporter och redaktör

I två års tid har Impact Loop byggt upp en databas med 1 200 svenska impact-bolag, indelade i 20 olika nischer – perfekt för dig som investerare som vill bläddra mellan bolag och snabbt få en överblick.

Just nu söker nästan 90 bolag i databasen nytt kapital, med verksamheter som sträcker sig från grön energi till foodtech. Men det är inom mobilitetsbranschen som flest bolag söker pengar.

Söker private equity-spelare

Vidde Snow Mobility, som utvecklar elektriska snöskotrar, är ett av bolagen som söker kapital. De har precis påbörjat arbetet med rundan och siktar på att ta in cirka 20 miljoner kronor under hösten.

Bolaget är inne i en kommersialiserings- och tillväxtfas, där fokus nu ligger på att optimera produktionen och inte längre på dyra utvecklingsprojekt. Parallellt med de nya pengarna bolaget söker extern tar Vidde även lån från Nordea.

Enligt ekonomichef Yalda Mirbaz är hälften av beloppet i rundan mer eller mindre säkrat.

"Vi har redan två institutionella spelare, som tillsammans står för ungefär hälften, som vi hoppas landa inom kort", säger Yalda Mirbaz till Impact Loop.

En av investerarna har norrlandsförankring och intresse för att etablera verksamhet i norr, medan den andra är en EU-finansierad fond som fokuserar på gröna mobilitetslösningar.

Vidde har tidigare delvis finansierats av grundarna själva och affärsänglar, men nu förs dialoger med institutionella investmentbolag av en mer private equity-karaktär.

" Vi vill göra en väldigt stabil och kontrollerad resa framöver där vi verkligen säkerställer att vi har en lång runway, att beslut är förankrat i tydliga målsättningar och att vi har kapacitet att kunna möta marknadens efterfrågan. Målet är inte att få en brant 'hockeyklubba' på ett eller två år, utan att strategiskt bygga något hållbart över tid", säger Yalda Mirbaz.

Vidde planerar att rulla ut hundratals skotrar de kommande två säsongerna med siktet inställt på att nå lönsamhet under 2027. Initialt fokuserar de på den svenska marknaden, med en möjlig expansion till Norge och övriga Norden längre fram.

"Vi skapar en 'kostym' som vi kan växa i, så att vi inte blir överdimensionerade utan växer i takt med våra försäljningssiffror och i den takt vi rullar ut skotrarna" säger Yalda Mirbaz.

Nästa steg kräver nya investerare

Även Cstrider, som vill minska trafikstockningar med sina eldrivna, automatiserade vattenfärjor, söker 6-10 miljoner kronor – framför allt från engagerade affärsänglar eller family offices i detta tidiga skede.

"Att få in en investerare som vill vara aktiv i styrelsen eller till och med i bolaget skulle vara till stor hjälp", säger Tobias Husberg, grundare av Cstrider.

Teamet består idag främst av ingenjörer och tekniker från marinsektorn, kompletterade med en extern styrelse för rätt kompetens. De har tagit fram en första prototypfärja och har än så länge fått avsiktsförklaringar från tre städer. Intresset för båtburen kollektivtrafik är stor menar han, men en utmaning är de långa upphandlingstiderna.

"Vi kan bygga och leverera en båt på tolv månader och har redan kommit en bra bit med ett par svenska städer. Så vi räknar med att en svensk kommun ska kunna köra våra båtar med passagerare nästa sommar. Men det förutsätter ju att vi hittar investerare", säger Tobias Husberg.

Här är 13 mobility-bolag som söker kapital (siffror avser 2023 om inte annat anges):

1. FLOX Robotics

Vad de gör: Flox Robotics använder kameror, sensorer, drönare och AI för att upptäcka, skrämma bort och kartlägga vilda djur i känsliga områden i en form av wildlife-as-a-service-lösning.

VD: Sara Nozkova

Omsättning: 2 952 000 kronor (2024).

EBIT: 186 000 kronor (2024).

Senaste värdering (post money): 24 949 000 kronor.

2. CabiBUS Sustainable Mobility

Vad de gör: Utvecklar autonoma, eldrivna "microcabins" för dörr-till-dörr-mobilitet, med fokus på säkerhet, komfort, miljönytta och flexibilitet.

VD: Kenneth Palmestål

Omsättning:

EBIT: -2 000 kronor.

Senaste värdering:

3. Candela Technology

Vad de gör: Bygger elektriska hydrofoilbåtar och färjor med lång räckvidd, hög hastighet och låg energiförbrukning.

VD: Gustav Hasselskog

Omsättning: 76 158 000 kronor.

EBIT: -228 429 000 kronor.

Senaste värdering (post money): 749 822 000 kronor.

4. Drifter World

Vad de gör: Erbjuder en AI-driven lösnng som genom deras Drifter box automatiskt övervakar och optimerar parkering samt hanterar betalningar och EV-laddning i realtid.

VD: Fredrik Durling Hansson

Omsättning: 2 071 000 kronor.

EBIT: -8 080 000 kronor.

Senaste värdering: 10 000 014 kronor.

5. Coride Sweden

Vad de gör: Erbjuder en mobilapp för samåkning som matchar pendlare och andra resenärer samt förenklar kostnadsdelning.

VD: Jacob Gustafsson

Omsättning:

EBIT: -7 000 kronor.

Senaste värdering:

6. Cstrider

Vad de gör: Har utvecklat ett system för vattenburen persontransport med självkörande båtar för användning inom städer.

Grundare: Tobias Husberg

Omsättning:

EBIT: -36 000 kronor.

Senaste värdering:

7. Elonroad

Vad de gör: Elonroad utvecklar ett fordonagnostiskt elvägsladdning som automatiskt laddar elfordon både under körning och parkering.

VD: Karin Ebbinghaus

Omsättning: 15 987 000 kronor.

EBIT: -16 407 000 kronor.

Senaste värdering: 181 615 000 kronor.

8. Omniloop

Vad de gör: Tar fram underjordiska kapsel-pipelines som transporterar små gods- och avfallsenheter för effektivare sista milen-logistik och lägre klimatavtryck.

Grundare: Sten Wandel

Omsättning:

EBIT: -224 000 kronor.

Senaste värdering:

9. PackBud Nordic

Vad de gör: Pack Bud Nordic är en last-mile-logistiktjänst och digital plattform där företag och privatpersoner kan söka och jämföra prisförslag på transport-, frakt- och flyttjänster från olika leverantörer, med fokus på att optimera fyllnadsgraden i befintliga vägtransporter.

VD: Mattias Sjunnesson

Omsättning: 1 248 000 kronor.

EBIT: -3 391 000 kronor.

Senaste värdering (post money): 26 972 000 kronor.

10. Robotic Lawn Care Sweden

Vad de gör: erbjuder ett batteridrivet, autonomt och nätoberoende robotgrässystem som med nästan nollutsläpp levererar professionell klippning av gräsytor.

VD: Kalle Andersson

Omsättning: 3 435 000 kronor.

EBIT: -2 776 000 kronor.

Senaste värdering (post money): 81 379 000 kronor.

11. Tructric

Vad de gör: Med sin egenutvecklade transshipment-teknik gör de det möjligt att kombinera järnvägens effektivitet med lastbilens flexibilitet, vilket minskar koldioxidutsläpp och energiförbrukning längs hela transportkedjan.

VD: Hanns Hallesius

Omsättning: 140 000 kronor.

EBIT: -72 000 kronor.

Senaste värdering:

12. Vidde Snow Mobility

Vad de gör: utvecklar och producerar elektriska snöskotrar.

VD: Christian Lystrup

Nettoomsättning: 115 000 kronor (2024).

EBIT: 657 000 kronor (2024).

Senaste värdering (post money): 102 424 000 kronor.

13. AirForestry

Vad de gör: Förnyar skogsbruket genom att gallra träd med eldrivna drönare vilket minskar utsläpp och stärker biologisk mångfald.

VD: Olle Gelin

Omsättning:

EBIT: -12 851 000 kronor.

Senaste värdering: 250 319 000 kronor.

I Impact Loops nya databas med dealflow – exklusivt för våra Investor-medlemmar – finns hundratals ytterligare impact-bolag som söker kapital.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: