Einride-vd:n om nya miljardrundan och vägen framåt: "Spjutspetsteknik"
På onsdagskvällen stod det klart att elektriska fraktbolaget tar in 1 miljard kronor i kapital.<br><br>För Impact Loop öppnar nu Einrides vd Roozbeh Charli upp om planerna framåt.<br><br>"Det är en väldigt spännande tid för bolaget", säger han.
.png)
Igår kväll stod det klart. Elfraktbolaget Einride har lyckats stänga sin kapitalrunda om nästan en miljard kronor. Bolaget vill minska utsläppen från den fossiltunga transportsektorn och driva på omställningen till elektrifierade och självkörande lastbilar.
"Vi har jobbat med det här tillsammans med våra aktieägare länge och då känns det väldigt bra att komma ut med det till marknaden. Det skapar förtroende för mig och teamet, ett förtroende för det vi gör", säger Einrides vd Roozbeh Charli till Impact Loop.
Han har haft rollen som högsta chef sedan i maj, då han ersatte grundaren Robert Falck.
Men med fem år på bolaget, hans tidigare roll var finanschef, har Roozbeh Charli i högsta grad varit inblandad i jakten på ny finansiering.
"Det är en väldigt spännande tid för bolaget", säger han.
De nya pengarna kommer från både nya och befintliga investerare, som storägaren EQT. Det amerikanska kvantdatorbolaget IonQ är ny som investerare. Det finns även flera andra nya, bekräftar Roozbeh Charli för Impact Loop, men han vill inte gå ut med några namn.
Jobbar mot en börsintroduktion
Einride ska nu "fortsätta växa tillsammans med kunderna", enligt bolagets pressmeddelande.
"Det handlar om att vi ska fortsätta leverera mot alla våra kunder och fortsätta växa tillsammans med dem på ett bra sätt. Vi vill stärka vår position på marknaden genom det och även fortsätta utveckla vår teknikplattform", säger Roozbeh Charli.
Bolagets nettoomsättning mer än fördubblades under 2024, från 185 miljoner kronor till 458 miljoner kronor. Förlusterna minskade också – från ett minus på cirka 1 miljard till minus 632 miljoner.
När bolaget når lönsamhet vill Roozbeh Charli inte ge något rakt svar på.
"Jag vill inte gå in för mycket på det, eller titta framåt på det sättet. Vi kommer fortsätta växa i omsättning men vi kommer också fortsätta utveckla och investera i verksamheten. Det har vi gjort under året och vi kommer fortsätta göra det under det här året och nästa."
Ni drog ner på personal under 2024. Är det något ni fortsatt göra – slimmat organisationen? (Enligt bolagsdatatjänsten Eivora från 475 anställda 2023 till 404 anställda 2024, reds anm)
"Det är inget jag vill ge någon allmän kommentar om. Vi kommer fortsätta växa med både tillväxt och lönsamhet som mål".
I en intervju med Impact Loop tidigare i år sa Robert Falck att bolaget har ett "aktivt arbete" mot en börsnotering och enligt Breakit är en sådan nära förestående. Det vill Roozbeh Charli varken bekräfta eller dementera.
Men han är tydlig med att bolaget jobbar mot en notering.
"Min bild är att det här är ett bolag som har en naturlig plats på börsen över tid, så självklart är det ett av alternativen som vi kontinuerligt utvärderar och jobbar mot. Vi ser till att bolaget är redo för det så att vi kan ta steget om och när timingen är rätt", säger vd:n.
Enligt det globala nätverket REN21 uppgick investeringarna i elektrifierad transport till cirka 757,4 miljarder dollar (motsvarande cirka 8,3 biljoner kronor) under 2024. Det här stärker Einrides plats på marknaden och är något som talar för en börsnotering, enligt vd:n.
"Vi är ett snabbväxande teknikbolag med etablerad kundbas som tillämpar spjutspetsteknik för att driva ett teknikskifte. Jag kan inte tänka mig något mer spännande för aktiemarknaden", säger Roozbeh Charli.
Jobbar förarlöst – men inte bara
Nyligen genomförde bolaget en helt förarlös och elektrifierad gränspassage mellan Sverige och Norge med hjälp av sin egen mindre självkörande lastbil.
Einride är också ett teknikbolag med en egen mjukvaruplattform som elektrifierar andra fordonstillverkares lastbilar. Fokus framåt är både och, berättar vd:n, men med en viss geografisk uppdelning.
"I grunden hjälper vi de globala transportköparna att transformera från diesel och manuella plattformar till elektriskt och autonomt. Däremellan finns vår mjukvaruplattform som orkestrerar hela ekosystemet. Sen är det lite olika behov hos kunderna. Vi ser att USA drar ifrån lite på den autonoma sidan och på samma sätt så är Europa lite starkare på den elektriska sidan."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups