Efter tröga år för skåpen mot matsvinn – nu gör Deligate om modellen och byter vd (igen)

Fredrik Andershed. Foto: pressbilder.

Deligates AI-styrda kylar för "kort datum-varor" har inte blivit den kommersiella succé som bolaget väntat sig. Nu ska Fredrik Andershed – den tredje vd:n sedan 2024 – få fart på affärerna med nya hemliga investerare och en ny affärsmodell. <br><br>"Grundarna tappade intresset ", säger han till Impact Loop och berättar om planen framåt.

Redaktör och reporter

Varje år kastas över 58 miljoner ton mat inom EU, vilket enligt kommissionen motsvarar ungefär sex procent av unionens totala utsläpp av koldioxid.

Ett bolag som sedan 2015 försökt råda bot på det är Örebro-baserade Deligate. Deras grej är så kallade "Ät snart"-kylar som står i livsmedelsbutiker. I skåpen ställs varor med kort datum som då kan säljas till rabatterat pris istället för att slängas.

När Impact Loop pratade med bolaget förra sommaren – i samband med ett nytt avtal med matjätten Carrefour – var dåvarande vd:n optimistisk och siktade på en omsättning 20 miljoner kronor under "kommande år".

När böckerna stängdes för 2024 landade den på 6,4 miljoner – ett tapp på 400 000 från året innan. Och dessutom har bolaget hunnit byta vd två gånger.

Nu är det nye Fredrik Andershed – som hunnit jobba fyra veckor – som ska få fart på Deligate.

"Vi har haft några tröga år där grundarna tappade intresset. Försäljningen har i princip varit på samma nivå sedan 2023", säger han till Impact Loop.

Fredrik Andersheid har en cirka 30 år lång karriär bakom sig. Han har jobbat i allt från mindre tillväxtbolag till stora multinationella koncerner inom it, fintech, hållbarhet, samhällsbyggnad och AI.

"Efter en exit bestämde jag mig för att bara lägga tid på saker som faktiskt betyder något. När jag fick frågan om Deligate insåg jag snabbt att matsvinnet är en mycket större fråga än jag förstått. Nu nördar jag ner mig i EU-lagstiftning och försöker förstå exakt hur butikerna jobbar med det här", säger Fredrik Andershed.

Så vad är det för bolag han kommer till? Jo, enligt honom är de nu redo att göra den där tillväxtresan som varit planen hela tiden.

"Det har kommit in flera erfarna investerare som verkligen vill satsa nu. Man har backat bandet, städat upp ekonomin och gått från 'uppfinnarbolag' till ordning och reda. Det finns ingen dramatik kvar att upptäcka – vi vet vad saker kostar och vad som krävs för att skala.", säger vd:n och tillägger att han inte kan nämna vilka dessa investerare är.

Deligates kärna är en AI-styrd lösning för kortdatumvaror, där bolaget utnyttjar datan för att utveckla sina skåp.

"Vi är uppe i hundratusentals transaktioner som vi lär oss av. Det gör att vi kan styra prissättning och exponering så att upp till 97 procent av varor med kort datum faktiskt säljs, istället för att slängas."

Gjort om intäktsmodellen

Affären har också gjorts om i grunden. Nu bygger den på abonnemang och modeller där Deligate delar risk och intäkter med handlarna. Så var det inte tidigare.

"Traditionellt har man köpt in ett dyrt kylskåp och sedan hoppats det används. Vi vet att svinnet minskar och intäkterna ökar, så nu kan vi ta en del av vinsten på räddat svinn i stället. Då tar vi bort investeringshindret för butiken."

Bolaget finns i dag i bland annat Belgien, Danmark och Sverige, med kedjor som Coop och Ica på kundlistan. Och även om Fredrik Andershed beskriver läget som kontrollerat är verksamheten ännu inte lönsam.

"Just nu prioriterar vi tillväxt framför kortsiktig vinst."

Behöver ni ta in mer pengar utifrån?

"Vi har inte behov av att ta in mer kapital i dag. Nu handlar det om att komma igång på riktigt och bevisa värdet i stor skala."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: