Efter förluståren – Trifilon landar jättedeal i Indien: "Lika mycket som de senaste fem årens omsättning"
Hållbara bioplastmaterial-bolaget Trifilon har tecknat sitt första joint venture-avtal internationellt med två partners i Indien – en deal som vd Jonas Ceder beskriver som en "jättestor skillnad" för bolaget. Nu har han en plan för hur de ska bli lönsamma.
.png)
Biokompositer av jordbruksrester från sådant som vete, sockerrör och ris – som kan användas i plast. Det är vad Trifilon sysslar med – och de har tidigare berättat för Impact Loop om planen att gå från att bara sälja material till att licensiera tekniken globalt.
Nu har bolaget – som har en fabrik i Nyköping – tagit ett första steg mot just det. Bolaget har landat ett avtal i Indien, där de tecknat ett nytt joint venture-avtal med paketeringsbolaget NO8 Packaging och affärskonglomeratet DS Group.
Vd Jonas Ceder är nöjd med dealen – och även om han inte kan nämna hur mycket pengar det rör sig om exakt så är det ett stort avtal för bolaget:
“Bara det initiala avtalet ger lika mycket som de senaste fem årens omsättning ackumulerat. Största vinsterna gör vi dock i framtiden tillsammans med vår partner i form av materialförsörjning, leasingintäkter, royalties på den indiska marknaden", säger han till Impact Loop och fortsätter:
"Så för bolaget innebär det här en jättestor skillnad – och vi kan jobba vidare med flera liknande avtal".
Gick med minus förra året
Spolar man tillbaka till förra året och läser i bolagets bokslut kommer det fram att de omsatte knappt 8 miljoner kronor netto, en ökning från året innan, samtidigt som de gjorde ett minusresultat på drygt 24 miljoner – något bättre än 2023.
“2023 låg fokus på att få ner kostnaderna i det ganska tuffa klimatet. Vi slimmade allt och hade inte så mycket tid till tillväxt. 2024 var strukturen på plats och vi började sälja en hel del i Sverige samtidigt som vi fokuserade mycket på Indien och satsningen där. Man hoppas alltid på mycket större tillväxt men året var ett bra steg i rätt riktning”, säger Jonas Ceder.
Samtidigt har bolaget tagit in kapital från de befintliga ägarna för att hålla sig flytande.
"Vi tog in 13 miljoner förra året och i år 10 miljoner. Vi har en blandning av family office-ägare och några intressanta varumärken - företrädare för varumärkena som har en koppling till plast och hållbara material. Det vi inte har är industriella aktieägare, vilket är något vi tittar på nu”, säger Jonas Ceder.
Med affären i Indien på plats är nu målet att närma sig lönsamhet. Bolaget har även tecknat ett intentionsavtal i Australien och tittar även mot Sydafrika. Parallellt fortsätter de sälja i Sverige.
"Tanken är att vi ska stå på egna ben till hösten 2026 och kunna redovisa ett positivt resultat till 2027", säger Jonas Ceder.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups