Byt till Impact Loop Europe
x

Refurbed når lönsamhet – här är grundarens råd till andra: "Endast hållbarhet räcker inte"

Peter Windischhofer, vd på Refurbed. Foto: pressbilder.

När många cirkulära bolag kämpar för att nå svarta siffror går österrikiska Refurbed mot strömmen. I en intervju med Impact Loop delar grundaren Peter Windischhofer sina bästa råd för hur man bygger en lönsam cirkulär verksamhet och lyfter:<br><br>-> Viktigaste lärdomen från misslyckandet i Polen<br>-> När det är rätt av att vara "superstrikt" gentemot partners<br>-> Att "word of mouth" inte ska underskattas

Redaktör och reporter

Refurbed har enligt egen utsago just nått lönsamhet på månadsbasis – som ett av de första bolagen i sin kategori. Sedan grundandet 2017 i Österrike har Refurbed haft en snabb tillväxtresa. 2020 lanserades verksamheten i Sverige och idag finns bolaget i elva länder runt om i Europa.

De säljer rekonditionerade produkter – det vill säga begagnat som fräschas upp och säljs på nytt – på nätet. Produkterna består av allt från mobiltelefoner och datorer till köksmaskiner och elcyklar.

Sedan starten har bolaget enligt egen utsago sålt prylar för över två miljarder euro – motsvarande cirka 22 miljarder kronor.

"Det här är ett kvitto på att vår affärsmodell håller, och på den enorma potentialen i den cirkulära ekonomin. Medan många bolag fortsätter att bränna kapital i jakten på tillväxt, visar vi att det faktiskt går att kombinera skalbarhet med att bygga ett långsiktigt lönsamt bolag", säger Peter Windischhofer, grundare av Refurbed till Impact Loop.

Några siffror för hur bolaget gick 2024, i termer av resultat och nettoomsättning, finns inte publicerade ännu och grundaren vill inte dela med sig av dem.

Men Impact Loop har tagit del av dokument från Österrikes motsvarighet till Bolagsverket som visar att de året innan, 2023, omsatte 697 miljoner kronor och gjorde en förlust på cirka 222 miljoner. I november 2023 tog Refurbed samtidigt in motsvarande 632 miljoner kronor i nytt kapital.

Grunden till att de nu vänt till lönsamhet handlar enligt grundaren om någonting – just det – grundläggande: Kunderna gillar produkterna.

"Word of mouth" har varit avgörande för bolaget och enligt Peter Windischhofer kommer kunderna tillbaka.

Tillväxten syns tydligt i Sverige. Sedan lanseringen 2020 har svenska konsumenter köpt över en halv miljon produkter via plattformen, till ett värde av över en miljard kronor. Idag är Sverige den tredje största marknaden för Refurbed efter Tyskland och Österrike.

"Att bara vara hållbarhet räcker inte"

Med erfarenhet från att bygga upp en miljardplattform för rekonditionerad elektronik har Peter Windischhofer lärt sig vad som krävs för att lyckas inom den cirkulära ekonomin. Hans råd till andra som vill satsa cirkulärt är tydliga:

"Produkten eller tjänsten måste vara verkligt hållbar, att det finns verklig påverkan. Men erbjudandet måste också vara bra", säger han och fortsätter:

"Att bara vara hållbar räcker ofta inte. Priset måste också vara attraktivt, och hela upplevelsen måste vara bra. Endast hållbarhet räcker inte för många kunder – det kan fungera om du gör något nischat men inte om du vill nå massmarknaden”, säger Peter Windischhofer.

Även kvalitet är viktigt, menar han. Bolaget arbetar med cirka 400 partners som renoverar och säljer produkterna, och är noggranna med att dessa levererar.

"Vi är superstrikta när det kommer till kvalitet. Om vi ser att säljaren inte har bra feedback, låter vi dem inte sälja vidare”, säger Peter Windischhofer.

Men allt har inte gått på räls från start. När bolaget tidigt försökte etablera sig i Polen, 2018, misslyckades de och fick lämna landet.

“Då hade vi inte en tillräckligt bra teknisk infrastruktur på plats, men vi vill faktiskt försöka igen med Polen om några år – jag tror att det är en mycket intressant marknad”.

Analyser pekar ut växande marknad

Så hur tjänar Refurbed sina pengar? Jo, till skillnad från vissa andra som säljer andrahandselektronik så har de en modell där de får provision på varje sälj, cirka 10 procent, medan partnerbolaget får lejonparten av intäkten.

Peter Windischhofer ser också hur stora elektronikföretag börjar komma med på tåget och bli en av dessa partners.

"Vi arbetar direkt med till exempel Dyson, AEG och Electrolux. Det är fantastiskt att se att dessa märken vill sälja renoverade produkter", säger han och fortsätter:

"Genom det kommer den cirkulära ekonomin att växa mycket mer om alla dessa stora märken också går in på marknaden."

Det finns fler marknadsandelar att ta. Den europeiska marknaden för rekonditionerad elektronik förväntas öka från cirka 670 till 990 miljarder kronor till år 2034, enligt prognoser från Global Market Insights.

"Vi expanderade till Belgien, Portugal, Tjeckien och Finland förra året – då kom de pengarna till nytta. Det här året handlar om att växa dessa marknader. Samtidigt finns 15 länder i Europa som vi inte finns i än – men som vi ser som intressanta", säger Peter Windischhofer.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: