Blå näringar-kollektivet har lanserat "lax på land" – så ska de nå svarta siffror: "Vill fortsätta växa organiskt"
De köper upp bolag inom det som kallas blå näringar – och bygger en industrigrupp. När 2024 summeras och 2025 är halvvägs konstaterar Ocean Collectives vd Jörgen Bergqvist att omsättningen ökar och nästa förvärv är nära – samtidigt som deras två bolag ska fortsätta växa.<br><br>“Vi ska ha ett positivt kassaflöde de närmsta två åren”, säger han till Impact Loop.
.png)
Tidigare i år berättade Impact Loop om Ocean Collective – som har en lite annorlunda approach än traditionella investerare inom impact och foodtech.
Med tre family offices bakom sig som investerare och “ankare” så går de in i färdiga bolag som sysslar med blå näringar – och som de ser kan göra impact. Hittills har det blivit två förvärv där de köpt 80 procent av fiskbolaget Korshags, och alla aktierna i Kosterfiskarn's Delikatesser.
"Vi har lärt oss mycket av att studera foodtech-bolag, särskilt när kapitalmarknaden blir utmanande. Genom vår modell får vi en annan uthållighet eftersom vi fortfarande kan leva på de etablerade bolagens kassaflöden", sa bolagets vd Jörgen Bergqvist till Impact Loop i februari i år.
I de två bolagen gör de sedan samarbeten med andra – och tar tillsammans fram nya hållbara alternativ inom kategorin “mat från havet”. Ett nytt exempel är en landbaserad lax, det vill säga lax som på ett hållbart sätt är odlad på land, som Korshags lanserade till midsommar – tillsammans med det norska foodtech-bolaget Salmon Evolution.
"Presterar runt noll"
Nu har bokslutet för Ocean Collective publicerats. När Impact Loop läser det syns att nettoomsättningen landar på ungefär 7 miljoner kronor under 2024, en rejäl ökning från året innan då den låg på cirka 1 miljon.
Märkligt lite för ett bolag som äger två stora fiskbolag? Nej, det är inte i moderbolaget de stora intäkterna syns, berättar Jörgen Bergqvist.
“I och med att det är ägarbolaget så är de intäkterna som syns i Ocean Collective primärt intäkter kopplade till förvaltningen av de bolag vi äger”, säger han när Impact Loop ringer upp.
Så hur går det då för koncernen i sin helhet?
“Gruppen omsätter 200 miljoner ungefär, totalt, vilket är en ökning från 89 miljoner i 2023. Vi har haft lite olika utveckling i de två bolagen men vi presterar runt noll på sista raden. Ett mindre minus”, säger Jörgen Bergqvist.
Målet är nu satt till att komma upp i en omsättning på mellan 300 och 400 miljoner senast under 2027. Då kan också verksamheten få ett positivt kassaflöde, enligt vd:n.
Vägen dit stavas köp – och utveckling:
“Vi jobbar med ett förvärv just nu och hoppas kunna berätta mer snart. Sedan vill vi fortsätta växa organiskt med bolagen vi har. Det handlar mycket om produktutveckling och fortsätta hitta industriella partners. Vi ska ha ett positivt kassaflöde de närmsta två åren”, säger Jörgen Bergqvist.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups