Volta trucks-konkursen

Beställde 1 500 el-lastbilar från Volta trucks – osäkert vad som händer efter konkursen

Volta Trucks grundare Carl-Magnus Norden. Foto: Cornelia Jönsson/TT.

DB Schenker beställde 1 500 ellastbilar från Volta trucks för att ta bolaget mot en framtida elektrifiering. Efter beskedet om att ellastbil-tillverkaren ansökt om konkurs är det nu osäkert om den planerade utrullningen ens kan ske.

Reporter

När den globala logistikjätten DB Schenker 2021 meddelade att man beställt drygt 1 500 ellastbilar från Volta trucks beskrevs det som den största affären för eldrivna lastbilar som gjorts i Europa. Tanken var att ellastbilarna skulle vara navet i DB Schenkers framtidsplan för att skapa speditionsmarknadens största elektrifierade fordonsflotta.

De senaste åren har en omfattande testning pågått där logistikbolaget haft ett mindre antal fordon i drift på flera marknader, något som nu var planerat att skalas upp. Enligt avtalet skulle Volta Trucks ta nästa steg i samarbetet och leverera 150 ellastbilar till Schenker senare i år för fullskaliga tester i verkliga distributionsmiljöer.

Osäkert läge för satsningen

Efter måndagens besked om att Volta trucks ansöker om konkurs är det nu högst osäkert vad som händer med de 150 fordon som logistikbolaget väntar på i närtid, men också vad som händer med hela satsningen – och i förlängningen DB Schenkers elektrifieringsplan.

Enligt Mikaela Nordin, kommunikationsansvarig för DB Schenker i Norden pågår det nu samtal mellan logistikbolaget och konkursboet.

“Vi har nu en dialog om hur vi ska gå vidare. Vi förbeställde Volta Zero trucks för att vi är övertygade om att det här är ett bra fordonskoncept, och för att investera i miljövänliga transportlösningar. Vi önskar Volta Trucks all framgång i den kommande processen.”

Följer utvecklingen inför kommande beslut

Hon uppger att bolaget sedan i somras haft en av Volta Trucks ellastbilar  i drift i Stockholm som en del i den större testprocess som pågår. När det gäller nästa steg och leveransen av 150 testfordon som planerats senare under året konstaterar hon att det nu pågår ett arbete kring att utreda vad det finns för möjligheter framåt.

Samtidigt är Mikaela Nordin tydlig med att DB Schenker ännu inte tagit något definitivt beslut i frågan.

“DB Schenker kommer att övervaka den process som nu börjar och besluta hur vi ska gå vidare med beställningen i sinom tid. Jag vill gärna understryka att vi endast förbeställt bilarna", säger hon.

På frågan om hur Volta truck konkurs påverkar logistikjättens hållbarhetsarbete, och om DB Schenker ser några negativa påverkansfaktorer för bolagets planerade elektrifiering av fordonsflottan, ger Mikaela Nordin i nuläget inga ytterligare svar. Istället hänvisar hon till att man nu följer processen och att Schenker idag inte har tagit något avgörande beslut kring beställningen.

LÄS MER:

Volta trucks storägare efter konkursen: "Stor besvikelse och ledsamhet"

Konkursen i Volta trucks ger en viktig lärdom även för oss andra

De drabbas när Volta trucks går i konkurs

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.