Byt till Impact Loop Europe
x

"Vägladdaren" Elonroad skickar första produkterna till USA efter tufft 2024

Karin Ebbinghaus, vd och medgrundare på Elonroad som nu satsar på hamnar i bland annat USA. Foto: Pressbilder.

Elonroad hade ett ekonomiskt tufft 2024, men nu skeppar bolaget sina första produkter till USA och satsar på containerhamnar. "Orderboken ser bra ut", säger vd och medgrundare Karin Ebbinghaus till Impact Loop och berättar om: <br><br>→ Potentialen "overseas" och planerna på global expansion <br>→ Synen på att flytta utomlands <br>→ Att vara ett hårdvarubolag utan egna storfabriker

Nyhetschef och redaktör

Lund-baserade Elonroad är ett deeptech-bolag inom mobilitet som utvecklar och driftar teknik för laddning av elfordon, både under färd och när fordonet står stilla.

Tekniken möjliggör mindre batterier och kortare stilleståndstid, vilket gör den särskilt relevant för hamnar, terminaler och tät stadstrafik.

Sedan Trafikverket förra året avslutat den svenska satsningen på elvägar är det nu hamnar som är i fokus för Elonroad, och på det här området händer det just nu massor för Elonroad, uppger vd och medgrundare Karin Ebbingghaus för Impact Loop.

Långa projekt där intäkterna dröjer

Men 2024 var ekonomiskt tufft. Det färska bokslutet som Impact Loop har läst visar att nettoomsättningen förra året minskade med drygt 40 procent, till 9,2 miljoner kronor jämfört med 2023 och att resultatet försämrades med drygt fem miljoner kronor och landade på -23,1 miljoner. Bolaget tvingades göra en kontrollbalansräkning under hösten men det är nu hanterat.

"Vi hade en likviditets- och kapitalutmaning men jag är nöjd med att vi nu har löst allt. Kontrollbalansräkningen återställdes i maj", säger Karin Ebbinghaus.

Det bidrag som bolaget beviljats EU:s EIC Accelerator-program på totalt 2,5 miljoner euro (motsvarande cirka 28 miljoner kronor)har varit betydande.

Budskapet från Karin Ebbinggaus är tydligt: det är framåt som gäller. Och det mesta händer utanför Sverige.

"I slutet på för året skrev vi på ett större avtal med en hamnoperatör i USA (International Transportation Service, ITS) och med ett rederi som jag inte kan nämna än", säger hon.

Var finns er primära marknad just nu?

"Vi tittar mest på sektor och har fokuserat mycket på containerhamnar. Vi har ett bra business case i slutna områden där samma typ av fordon rör sig reparativt och kör i skift."

Även om elfordon är dyrare för hamnoperatörer att köpa in, kan Elonroads tilläggslösningar i form av skenor i vägbanan och energimottagare minska driftskostnaderna rejält.

"Du får upp körtiden eftersom inget tid går åt till laddning."

Hamnarnas lastfordon jobbar dygnet runt

Avtalet med ITS i Long Beach utanför Los Angeles är extra intressant i sammanhanget. I USA får nämligen den som kör hamnfordonet inte själv kliva ut för att ladda det. Lagstiftningen säger att laddning måste skötas av en annan arbetsgrupp.

"Deras terminaltraktorer, som lastfordonen kallas, används i princip 24/7 och det finns politiska beslut om att alla ska bytas ut till el. Potentialen för uppskalning är stor."

Arbetet på plats i Long Beach börjar i höst.

"Vi ska fräsa ner skenor i asfalten där och har precis skeppat första batchen."

Utöver USA har ni projekt i Frankrike och på Malta. Gör ni något på svensk mark?

"Vår stationära laddningslösning kommer att finnas på flera ställen i Sverige, men det är svårare med den dynamiska där laddning sker under färd. Där har vi inte hittar något riktigt bra use case än."

Trafikverket fimpade den svenska satsningen på elektrifierade vägar förra året. Tror du att vi får se elvägar i Sverige i närtid?

"Nej, tyvärr. Sverige var först och världsledande men man tyckte att samhällsnyttan var för liten, Vi tycker att man räknade direkt felaktigt men det är inte så mycket att göra åt. Istället för att gråta över spilld mjölk så fokuserar vi på annat."

Överväger ni att flytta bolaget utomlands rentav?

"Vi har några anställda i Frankrika och ett dotterbolag i USA och vi tittar en del på att starta en hubb i Singapore men vi har en fin tradition av att vara i Sverige och vill vara kvar här. Det är min önskan."

Behöver ni ta in nya pengar i närtid?

"Ja, vi håller på med det, för att möjliggöra den globala expansionen. Men vi är inte så kapitalintensiva som folk tror, även om vi sysslar med hårdvara. Men vi behöver inte en fabrik i stil med Northvolt. Vi gör slutmonteringen i Lund men outsourcar produktionen. Vi behöver kapital för att vi jobbar med så långa projekt."

Alla nya projekt som tillkommer, även sådana som Karin Ebbinghaus betraktar som relativt små, är viktiga för den fortsatta verksamheten och för ekonomin.

"Ett litet projekt för oss är värt runt 15-30 miljoner kronor och får vi in ett antal sådana kommer vi upp i omsättning. I år kommer vi nog att ligga på en omsättning runt 50 miljoner kronor", säger Karin Ebbinghaus.

Du är precis tillbaka från semestern. Om du tittar i din kalender, vad ser du mest framemot i höst?

"Vi ska slutrapportera projektet som vi fick bidrag från EIC för. Innan sommaren konstaterade vi att vi genomfört allt vi sa att vi skulle göra. Vi har också blivit uttagna att besöka Japan tillsammans med ett antal andra utvalda bolag vilket känns otroligt kul."

Elonroad

Grundat: 2014.

Huvudadress: Lund.

Vd: Karin Ebbinghaus.

Grundare: Karin Ebbinghaus och Dan Zethraeus.

Antal anställda: 34.

Största externa investerare: EIT Urban Mobility, Almi och Bring.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.