Textil

Shein har dubblat sina utsläpp på ett år – AI en av orsakerna

Kinesiska Shein. Foto: AP Photo/Richard Drew/TT.

Trots löften om att minska sina utsläpp med 25 procent till 2030 och uppnå nettonollutsläpp senast 2050, visar snabbmodejätten Sheins senaste hållbarhetsrapport att utsläppen nästan fördubblats. En orsak är AI – som nu även H&M satsar på.

Chefredaktör

Mer än vad fyra kolkraftverk släpper ut på ett år. Eller 16,7 miljoner ton koldioxid.

Det var vad snabbmodejätten Shein släppte ut under 2023, rapporterar etablerade klimatsajten Grist som i ett reportage granskat bolagets senaste hållbarhetsrapport.

Det är nästan dubbelt så mycket som året innan, skriver Grist i samma reportage.

En av orsakerna stavas enligt experterna: AI. Shein använder avancerad AI-teknik för att analysera kundpreferenser i realtid och förutsäga efterfrågan. Tekniken, kombinerad med en ultrarapid leveranskedja, gör att företaget kan producera nya plagg på så lite som tio dagar och lägga till upp till 10 000 nya artiklar på sin webbplats varje dag.

"AI möjliggör att snabbmode blir ultrarapidmode, där Shein och Temu är föregångare. De skulle bokstavligen inte kunna existera utan AI", säger Sage Lenier, vd för ideella organisationen Sustainable and Just Future, till Grist.

Trots företagets påståenden om att AI hjälper till att minska avfall genom att producera färre exemplar av varje plagg, har kritiker påpekat att den ökade produktionstakten leder till större miljöpåverkan.

I ett mail till sajten kommenterade Shein företagets ökade utsläpp och sa att det beror på en blomstrande verksamhet:

"Vi ser inte tillväxt som oförenlig med hållbarhet", skrev talespersonen.

En analys av Sheins hållbarhetsrapport av tidningen Business of Fashion visar att företagets utsläpp ökade nästan dubbelt så snabbt som dess intäkter, vilket gör Shein till det mest utsläppsintensiva företaget inom modeindustrin.

Även H&M satsar på AI

När H&Ms nya vd Daniel Ervér intervjuades i samband med sitt tillträde tidigare i år sa han att även H&M ska satsa på AI för att kunna göra smartare trendprognoser.

"Vi använder data, kundinsikter och AI i vår leveranskedja för att se till att vi inte överproducerar. Ett plagg som inte har någon efterfrågan är det värsta för miljön", sa Daniel Ervér till Vogue Business då.

Men trots att experter menar att Sheins sätt att använda AI till just detta alltså leder till högre utsläpp, för att produktionstakten ökar, så vill inte H&M-vd:n gå samma öde till mötes. I en intervju med Di Weekend för några veckor sedan sa han apropå konkurrensen från Shein:

"De värderar inte samma sak som vi gör. Vi vet att sättet som mode och branschen fungerar på i dag leder till en massa negativa konsekvenser. I 25 år har vi legat i framkant genom att ta ansvar och satsa på hållbarhet, seriöst och långsiktigt. Vi kommer aldrig att kunna ha lägsta pris, därför måste värdet som vi levererar med våra produkter långt överstiga priset.”

Daniel Ervér, vd för H&M. Foto: Mickan Mörk / TT.
Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.